Deel dit artikel
-

Deloitte: Internet of Things voorlopig voor bedrijven

In 2015 zijn het vooral de bedrijven die gebruikmaken van nieuwe technologieën als drones, 3D-printers en Internet of Things, omdat zij hier vooralsnog meer baat bij hebben dan consumenten. Dat denkt adviesbureau Deloitte, dat traditiegetrouw met zijn voorspellingen voor het nieuwe jaar komt.

Deloitte formuleert al jaren aan het begin van het jaar de wereldwijde zogenoemde TMT Predictions over de ontwikkelingen in de technologie-, media- en telecomindustrie. De inzichten zijn verkregen via gesprekken met klanten, experts en analisten. In totaal heeft Deloitte dertien trends benoemd voor 2015.

Deloitte voorspelt dat er in 2015 zeker 1 miljard op het internet aangesloten apparaten worden verkocht. Dit is een stijging van 60 procent ten opzichte van 2014. Meer dan 60 procent van deze apparaten, wordt  gebruikt door het bedrijfsleven, ondanks de mediafocus op consumenten voor bijvoorbeeld het via een internetverbinding controleren van hun thermostaten, licht en huishoudelijke apparaten.

De voordelen van het verbinden van apparaten met het internet zijn voor bedrijven vele malen groter dan voor consumenten. Zo kunnen kritische bedrijfsprocessen beter worden gecontroleerd, worden meer bruikbare gegevens verzameld en is een meer klantvriendelijke dienstverlening mogelijk. Een voorbeeld is de koffieautomaat op kantoor die via internet doorgeeft of de bonen moeten worden aangevuld. Bij consumenten gaat het voornamelijk nog om apparaten zoals thermostaten, die normaal gesproken al zijn ingesteld op de wensen van de gebruiker.

Het aantal contactloze, mobiele betalingen raakt dit jaar volgens Deloitte wel in een stroomversnelling. Verwacht wordt dat voor eind 2015 vijf procent van de smartphonegebruikers dit ook daadwerkelijk minstens een keer per maand doet. In 2014 werd dit nog door minder dan 0,5 procent van de gebruikers gedaan.

Smartphones worden al ingezet voor het overmaken van geld, het controleren van het saldo en het uitvoeren van online transacties. Toch loopt de populariteit voor het in de winkel betalen met een smartphone nog achter op de traditionele portemonnee.

Verder voorspelt Deloitte dat de omzet van gedrukte boeken ook dit jaar nog altijd vijf keer hoger ligt dan de omzet van eBooks. Zo lezen 18- tot 29-jarigen nog steeds gedrukte boeken; bijna driekwart van de jonge lezers kiest voor een versie op papier.

Deel dit bericht

3 Reacties

Koos Koets

“Een voorbeeld is de koffieautomaat op kantoor die via internet doorgeeft of de bonen moeten worden aangevuld.”

Ja dat is echt een goed voorbeeld waarbij een consument geen baat zou hebben, en inderdaad een voorbeeld van een kritisch bedrijfsproces.

Koet Koet Koet

Het is niet bedrijfskritisch, maar bij ons zit er binnen 5 minuten iemand in de auto om bonen te halen als ze (’s ochtends) op zijn…

Koos Koets

@Koet Koet Koet, daarom dienen dat soort processen redudant uitgevoerd te zijn, daarom hebben veel bedrijven hun koffiemachines ook naar de cloud gemigreerd 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond