Deel dit artikel
-

Deloitte: minder tv, meer adblockers

Meer smartphones worden in 2018 gebruikt voor augmented reality, het aantal adblockers stijgt aanzienlijk, tv kijken neemt verder af, maar live tv blijft onverminderd populair. Het zijn enkele van de voorspellingen die advieskantoor Deloitte doet in zijn alweer zeventiende Technology, Media & Telecommunications rapport.

De markt voor mobiele telefoons raakt verzadigd, zegt Deloitte. Zelfs in ontwikkelingslanden bedraagt de penetratie 90 procent. Toch zullen er tegen 2023 nog altijd jaarlijks 1,85 miljard mobieltjes worden verkocht, 5 miljoen per dag. Gebruikers kijken tegen die tijd 65 keer per dag op hun smartphone, 20 procent meer dan in 2018.

Deloitte constateert wel dat veel gebruikers het gebruik van de mobiele telefoon verslavend vinden en die verslaving willen beperken.

Het neemt niet weg dat sommige (mobiele) toepassingen in 2018 gemeengoed gaan worden. Zo wordt er meer content voor augmented reality gemaakt en geconsumeerd. De belangrijkste technologieën voor AR – denk aan camera’s, sensoren en processoren – zullen blijven verbeteren en het aantal toepassingen zal daardoor groeien, meent het bedrijf. Er worden ook meer digitale diensten afgenomen, de helft van de volwassenen in opkomende markten heeft al minimaal twee abonnementen. Het gemiddelde loopt op naar vier in 2020.

Millennials gaan nog minder tv kijken, het kijkaandeel daalt ook het komende jaar verder. Dat is al zeven jaar zo en het einde lijkt niet in zicht. Maar live tv blijft populair, zeker in de VS, waar dagelijks 1,1 miljard uur aan live tv wordt gekeken. Livestreaming wordt een markt van 7,4 miljard dollar, met name dankzij de grootste groeimarkt China.

Minder goed nieuws voor adverteerders: adblockers worden weer nog meer gebruikt. Driekwart van de volwassenen in Noord Amerika gebruiken al adblockers, vooral bij millennials (18 tot 24 jaar) is dat het geval.

Deloitte verwacht dat ook machine learning nog meer om zich heen zal grijpen. Meer bedrijven gaan daarmee experimenteren. . Het gebruik van ML door grote en middelgrote bedrijven verdubbelt volgend jaar, om in 2020 opnieuw te zijn verdubbeld.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond