Deel dit artikel
-

Demand Media verliest 6 procent omzet dankzij Google Panda

De aanpassing van Google aan het zoekalgoritme, Panda, heeft er voor gezorgd dat Demand Media bij vlaggenschip eHow, een terugloop zag in de kwartaalomzet van 8 procent. Alles bij elkaar is de financiële impact van Panda goed voor een daling van 6 procent van de omzet uit het fiscale jaar 2011 bij Demand Media. (meer…)

Deel dit bericht

3 Reacties

Remi van Beekum

Wat sneu voor Demand Media. Ik heb erg met ze te doen. Not.

Ze hebben helemaal geen 6% ingeleverd door Google Panda, maar andersom. Google Panda heet ook wel de Farmer-update. En zoals alle grote beruchte Google updates, is ook deze primair gefocust op het opruimen van rommel.

Sites die nu klagen dat ze het zo slecht hebben omdat grote boze Google ze pest zijn in werkelijk geen slachtoffer maar dader. In de periode voor Panda hebben ze jarenlang andermans content gescraped, hergekauwd en weer, zonder toegevoegde waarde, uitgekotst over het internet. Daar hebben ze, op een uiterst luie manier, veel geld mee verdient.

Google zet nu een hoop van die spammers op de plek waar ze horen. Dat ze maar 6% inleveren valt dus wel een beetje mee als je bedenkt dat ze daarvoor een aantal jaren onterecht 6% meer verdient hebben dan ze toekomt.

En ze geven het blijkbaar zelf toe, want ze geven aan ‘artikelen van mindere kwaliteit’ te hebben verwijderd. Dat is dus precies de bedoeling. Als zij nou gewoon content schrijven die iets toevoegen, dan is er niets aan de hand.

Koken4fun

Hi Remi, ik heb een soort Howto voor recepten. In principe toon ik daar recepten die ook al elders op het web te vinden zijn, maar ik combineer verschillende voor-, hoofd,- en nagerechten met bijbehorende dranken. Geen “unieke” content maar wel een “unieke” combinatie.
Mag dat wel? Of moet ik mijn vakantiegeld voortaan ergens anders sprokkelen?

dank!

Remi van Beekum

Dat is een goede vraag. Van een recept is lastig te bewijzen dat het een copyright schendt als je het kopieert. Daardoor is het lucratieve content om een thin-affiliate website mee op te zetten. Als gevolg daarvan kan ik me zo voorstellen dat er veel sites zijn die min of meer de zelfde content gebruiken.

En die groep sites is dus een logisch doelwit voor deze update. Want wat heeft een zoeker eraan om in de top 10 van google 10 keer het zelfde recept tegen te komen?

Of jouw pagina/ site wel mag blijven staan ligt aan de toegevoegde waarde die je biedt. Dat is een subjectief begrip natuurlijk, maar dat is wel waar het hier om draait. Biedt jouw combinatie écht meerwaarde voor de (be)zoeker? Dan zul je je waarschijnlijk niet zo’n zorgen hoeven te maken.

Meer uitleg hier:
http://cmcgblog.nl/web-ontwikkeling/google-rolt-panda-update-uit-naar-nederland/
en hier:
http://www.wordtracker.com/academy/google-panda-farmer

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond