Democraten willen gerichte advertenties aan banden leggen

Een nieuw Amerikaans wetsvoorstel zou vergaande gevolgen kunnen hebben voor het online advertentielandschap en met name voor bedrijven als Facebook en Google.
Het wetsvoorstel, de Banning Surveillance Advertising Act, is opgesteld door Democraten Anna Eshoo (D-CA), Jan Schakowsky (D-IL) en Cory Booker (D-NJ) en verbiedt elke ‘targeting’ op basis van ras, geslacht en religie, en persoonlijke gegevens die zijn gekocht bij gegevensmakelaars.
Advertenties targeten op basis van algemene locatiegegevens op stad- of staatsniveau en ‘contextuele advertenties’ op basis van de inhoud zijn nog steeds toegestaan.
De handhaving wordt in handen gelegd van waakhond FTC en de procureurs-generaal van de staten met boetes tot 5000 dollar per overtreding.
Senator Booker noemt het gerichte advertentiemodel ‘roofzuchtig en invasief’.
Zoekmachine DuckDuckGo en Proton, maker van ProtonMail, ondersteunen de wetgeving samen met organisaties zoals het Electronic Privacy Information Center (EPIC), de Anti-Defamation League, Accountable Tech en Common Sense Media.
Today I introduced the Banning Surveillance Advertising Act with @RepAnnaEshoo and @RepSchakowsky. With this act, advertisers will be forced to stop exploiting individuals’ online behavior for profits and our communities will be safer as a result.
— Sen. Cory Booker (@SenBooker) January 19, 2022
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond