Deel dit artikel
-

Den Haag krijgt ‘winkelstad van de toekomst’

Den Haag gaat 6 miljoen euro investeren in een toekomstbestendige winkelstad. De nadruk komt te liggen op het toepassen van nieuwe technieken op het gebied van winkelen en het versterken van het aanbod van typisch Haagse winkels. Dit staat in het Actieprogramma Den Haag Winkelstad 2015-2018, dat door het college naar de gemeenteraad is gestuurd.  

Den Haag kent niet, zoals sommige andere steden, een grote leegstand. Meer dan 21.000 mensen werken in de Haagse detailhandel en dit aantal groeit nog steeds. Maar volgens de gemeente moet men blijven investeren zodat de detailhandel kan inspelen op veranderende behoeften van de consument.

Een van de nieuwe initiatieven (pdf) om in te spelen op nieuwe consumentenbehoeften is het smart shopping, het slimme winkelen van de toekomst. Samen met ondernemers investeert de gemeente in projecten op het gebied van bijvoorbeeld mobiel betalen en online vindbaarheid van winkels.

Het Smart Shopping-programma omvat twaalf pijlers, waarmee men ook innovatie binnen het MKB wil bevorderen. Diverse winkelgebieden, zoals de BIZ Zeeheldenkwartier, zijn hier al actief mee bezig.

Ook wordt in juni in New Babylon Den Haag de ‘store of the future’ gevestigd, waar consumenten en bedrijven met nieuwe technologieën kunnen ervaren hoe winkelen in de toekomst eruit ziet. Het gaat om een project van beroepsonderzoeker Frank Quix van Q&A Research & Consultancy uit Amersfoort.

De aandacht richt zich op verschillende fasen die de consument doorloopt bij het doen van een aankoop: Search, Shop en Share. Aan iedere fase van de customer journey worden bijpassende innovaties gekoppeld.

Het project (pdf) gaat een jaar draaien en wordt uitgevoerd met partners en toeleveranciers. Die kunnen participeren door producten en innovaties te tonen. Partners die hebben toegezegd zijn HEMA, Chasin’, La Place, vanHaren, Van Gils, Leapp en Perrysport.

Deel dit bericht

5 Reacties

Jeroen Vegter

Mooi artikel en goede ontwikkelingen. Jammer dat er een foto van de markthal in Rotterdam bij staat.

Paul Kerkhof

Zou de gemeente Den Haag dan ook kunnen nadenken over de parkeerkosten in de binnenstad of doelt zij met dit initiatief slechts op de inwoner van Den Haag die binnen haar eigen binnenstadsgrenzen gaat winkelen? En mocht dit de gemeente te veel kosten (alhoewel ik denk dat de gemeente zou moeten nadenken over hetgeen dit zou kunnen opleveren) dan zijn er tal van mogelijkheden te verzinnen waarbij gemeente en winkeliers het voor de consument interessant kan maken om met de auto naar Den Haag te komen om een middagje te winkelen.

Raul Tiru

De detailhandel kan wel wat hulp gebruiken met de e-commerce. Het gaat nog een tijdje duren tot ze bedrijven zoals Zalando en Bol.com enigszins kunnen evenaren. Ben erg benieuwd en enthousiast om te zien hoe ze gaan innoveren 🙂

Maarten van den Bos

Geen leegstand in Den Haag? Ga eens in de Megastores bij Hollands Spoor kijken!

v. slingerland

De binnenstad is met de auto vanuit richting Rotterdam vrijwel onbereikbaar.
Een snelle route/ doorstroming naar het winkelgebied vergroot het aantal bezoekers van buiten den haag, de gezelligheid en de bestedingen bij de locale middenstand.
Kleine test: Utrechtse baan- centrum stad: reistijd 35 minuten.
Mag het ietsje korter aub ?
Mono, Schoolstraat 17, Den Haag.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond