Dept breidt uit met tweede Duitse dochter

Bureaunetwerk Dept investeert in de Duitse marketingspecialist Trust Agents uit Berlijn, het tweede dochterbedrijf op die markt. “Stiekem concentreren we ons ook op Nordics”, aldus Paul Manuel.
Gelanceerd vanuit TamTam en gegroeid met overnames van bedrijven als Expand Online, a friend of mine, Second Degree, Studio Dumbar begint Dept inmiddels een Noord-Europees netwerk te worden. Want in Engeland zit Building Blocks en sinds enkele maanden in Duitsland e-commercespecialist BE EXCELLENT. Trust Agents wordt een nieuwe loot aan die boom.
Trust Agents is vijf jaar oud, er werkt circa 75 man en het ‘zeer winstgevende’ bedrijf had vorig jaar een omzet van vier miljoen euro (BBI, bruto bureau-inkomen).
“Het is een aanvulling op de expertise van Expand Online. Waar Expand Online meer in SEA is gespecialiseerd, is Trust Agents dat in SEO, data- en performancemarketing. Een goede aanvulling in een internationaliserend speelveld. We willen onze marketingkennis op een nog hoger niveau brengen”, aldus Dept-baas Paul Manuel. “Vorig jaar waren ze Duitslands nummer zeven snelst groeiende bedrijf.”
Het Berlijnse bedrijf opereerde tot nu toe zelfstandig en zonder durfkapitaal. De oprichters zijn oud-medewerkers van Zalando en de ex-CMO van Rocket Internet. Zalando is nog steeds een grote klant.
De samenwerking met de Nederlanders krijgt snel gestalte. Met de handtekeningen nog maar net droog stapt TamTam al direct met Trust Agents in twee Duitse pitchtrajecten.
Manuel lijkt nog niet klaar in Duitsland. “We zitten er nu in totaal met 150 man. Onze interesse in Duitsland is niet verzwakt en we zoeken bedrijven, die zelfstandig heel stevig staan, om te kopen en samen te brengen voor snellere groei in een netwerk. Dan spreek ik over de gebieden data, creatie en technologie. Het zou zelfs nog een goede onlinemarketingclub kunnen zijn.”
Het ziet ernaar uit dat de merknaam Dept bij alle labels voorlopig secundair blijft worden ingezet: ‘X is onderdeel van Dept’. Dat geldt ook voor de bedrijven in Scandinavië, en elders, waar Manuel en investeerder Waterland hun oog op laten vallen. Wat de status van de Scandinavische plannen is, houdt de ondernemer voor zich.
Internationaal werkt er nu circa 500 man bij de labels in het Dept-netwerk. “Meer mensen in de bus betekent ook meer slimme mensen. Dat merk je aan het werk dat we leveren. Het wordt allemaal beter. Mensen komen ook graag bij ons werken, om onderdeel van een groter geheel te zijn en te kunnen doorgroeien.”
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Rik
gefeliciteerd, goede aanvulling. wel denk ik dat genoemde cijfers niet kloppen want het is mij een raadsel hoe je met 75 man en 4 miljoen omzet ‘zeer winstgevend’ kan zijn. Liggen de salarissen in Duitsland de helft lager dan in Nederland?
paul
Hoi Rik, Dat ziet er inderdaad wat raar uit zo op het eerste gezicht. Verklaring: Het getal 75 zijn geen FTE maar totaal aantal medewerkers. Wat vooral vertekent is de zeer snelle groei. Gemiddeld over 2016 waren er dus een heel stuk minder mensen in dienst dan de genoemde 75. Paul.