Deel dit artikel
-

Dept en Fabrique grote winnaars Dutch Interactive Awards

Dept Agency én Fabrique zijn met vier prijzen elk de grote winnaars van de Dutch Interactive Awards. De Dutch Interactive Awards (DIA) zijn de prijzen voor het allerbeste interactieve online werk van Nederlandse bureaus.

IKEA kreeg zojuist in de Beurs van Berlage te Amsterdam de gouden status van Company of the Year 2018. Albert Heijn werd verkozen tot zilveren Company of the Year.

Als bedrijf won Dept drie prijzen. Goud in de categorie Campaign voor werk voor Chocomel. Twee keer zilver werd uitgedeeld voor werk voor de bank Kempen, zowel voor Brand als Corporate. De motivaties van de jury’s zijn hieronder te lezen. Daarnaast won Dept-medewerker Ronan McCormack nog een Dutch Interactive Professional Award. Vakgenoten verkozen hem tot Best in Technology.

Fabrique op zijn beurt won vier prijzen, allen zilver. Dat was voor werk voor IKEA (Campaign), ABN AMRO (Digitale Transformatie, Service) en Rijksmuseum (Tools).

De andere Dutch Interactive Professional Award ging naar Ronnie Besseling van Nok Nok Studio. Zijn vakgenoten sieren hem met de titel Best in Design.

De lof en eer die hoort bij Best Talent 2018 viel toe aan Tim van der Wiel van GoSpooky.

Achtung! was ook een opvallende winnaar met twee keer goud (Data en Activation) voor Porsche.

Om in aanmerking te komen voor een felbegeerde DIA krijgen bureaus de gelegenheid om hun cases aan te melden. Alle cases worden beoordeeld door een onafhankelijke jury bestaande uit zwaargewichten. Zij beoordelen de DIA-cases op concept, design en UX, resultaat en optimalisatie. Elke categorie heeft een gouden en zilveren prijs.

Meer dan 150 bureaus zonden dit jaar driehonderd cases in ter beoordeling. Uiteindelijk werden 74 projecten genomineerd in 14 categorieën. Zij presenteerden hun werk eind april aan een vakjury.

De 2018-editie van de DIA’s telde twee nieuwe categorieën: Nieuwe Interfaces en Digitale Transformatie. Twnkls met Ikea Place was de winnaar goud in de categorie Nieuwe Interfaces en Snakeware won goud in de categorie Digitale Transformatie voor werk voor Hans Boodt Mannequins.

Alle inzendingen staan afzonderlijk ook vermeld op Emerce’ eGuide.nl.

De volgende bureaus gingen met een Dutch Interactive Award naar huis:

Activation – Goud
Achtung!, Oxford House, Sound Right – Porsche Into the frame

Heel creatief en goed uitgevoerde campagne. Ze hebben zich erg goed verdiept in de doelgroep en daar een passend concept hij gemaakt, met de juiste incentives (foto’s).

Activation – Zilver
Blauw Gras, CLIFF, Fama Volat, Mindshare, Newslab PR – Bavaria #Carnavalvrij

Een aansprekend thema als uitgangspunt. Wat op het juiste moment is ingezet – mede door de verkiezingen, waardoor politici aanhaakten. En bovendien strak uitgevoerd. Zo is er met een relatief beperkt budget enorm veel bereikt. En is men geslaagd in de opzet om de banden aan te halen met ‘thuismarkt’ (Brabant).

E-commerce – Goud
Valtech – Beerwulf.com

De site voor speciaal bier ging van 400 orders per week vorig jaar naar 400 per uur nu, dat is imposant. De snelheid van zowel de ontwikkeling van de site als de groei in omzet is indrukwekkend. Een goede keus om slechts tijdelijk met een externe partij te werken, om daarna eigen mensen in te zetten. Aan de hand van investeerder Heineken opereert Beerwulf zeer sterk in onontgonnen gebied, met indrukwekkende groeicijfers.

E-commerce – Zilver
Bitfactory, Studio Sugar Free – Tony’s Choco Platform

De website is top en bovendien grappig ingericht. De shop sluit naadloos aan op de missie van Tony, de wereld van chocola slaafvrij maken. Het is een fantastische brandstory. Het is een schoolvoorbeeld hoe e-commerce ingezet kan worden als branding. En dat zonder paid media!

Brand – Goud
Greenberry, Elements Interactive – Brandpunt+

Een noodzakelijke update van het merk Brandpunt. Sterke merkpositionering die Brandpunt weer op de kaart heeft gezet. Duidelijke story-first benadering. Significant bereik in de millennials. Designstijl waarin de identiteit duidelijk naar voren komt. Merkidentiteit had van de jury nog duidelijker en met nog meer overgave mogen worden doorgevoerd.

Brand – Zilver
Dept, Kessels Kramers, Van Santen & Bolleurs – Kempen

Een unieke samenwerking van vier partijen. De eerste haute finance boutique met een merkidentiteit die mooi is toegepast in fotografie en op andere touchpoints. Binnen de corporate financiële branche is het merk onderscheidend gepositioneerd. De identiteit is prachtig gevisualiseerd. Een mooi uitgangspunt om verder door te voeren in marketing automation en alle andere touchpoints.

Campaign – Goud
Dept – Chocomel

Hele sterke, digital first, omnichannel case. Dynamisch, grappig, van deze tijd, relevant gemaakt voor een breed scala aan touchpoints. Een mooie combinatie van merk en performance resultaten. Alles is inderdaad lekkerder met Chocomel.

Campaign – Zilver
Fabrique, OGD, Made for Digital, Triomf – Ikea

Niet alleen een campagne, maar een service om kadootjes te geven met aandacht. En het concept is een herbruikbaar product. Mooie user experience van reclame-uiting tot POS met een sterke uplift van verkopen in zowel online als offline stores. Een hele succesvolle start van een beweging.

Communities – Goud
De Wortel van Drie, Reframing Studio – VraagApp

Heel sterk in community met de moderatoren daarin als sterk element. Dit is volgens de jury een community puur sang. Techniek wordt hier gebruikt om iets dat technisch lastig is in de praktijk lekker simpel en vooral nuttig te maken. De stijl is OK.

Communities – Silver
Elastique – #Polertiek

Digitaal wordt ingezet voor iets dat niemand anders kan, jong publiek actief bij politieke beeldvorming betrekken. Het is spontaan ontwikkeld om te zien of en hoe het werkt. En dat is gelukt. Punt van kritiek: in de kern is het meer zenden dan community. De jury ziet een community als een interactief geheel van bijdragen. Polertiek zet zijn publiek wel actief in, maar fungeert vervolgens als kanaal. Respect voor het feit dat het zelf, buiten NPO-gelden om, is gefinancierd.

Content – Goud
MOBGEN | Accenture Interactive – Smartify

Een hele goede, leuke en vooral ook veelbelovende case die wereldwijd een grote impact kan hebben op de kunstwereld. Content draagt het concept. Terecht heeft Smartify al meerdere awards in de wacht gesleept. Nu ook een DIA.

Content – Zilver
Gravity – Fantube.me

Een simpele, originele en unieke content case. De uitvoering is mooi gedaan. Iets dergelijks is de jury niet eerder tegengekomen. De resultaten vallen nu nog wat tegen, maar Fantube.me heeft zeer veel potentie.

Corporate – Goud
Conclusion Digital – Houthoff

“Het verschil zit in de mensen die er werken” en precies dat ademt de site tot in het kleinste detail. Gedurfd om de medewerkers met profielpagina en zelfs hun mobiele nummer online te zetten. Heel benaderbaar. De site zit knap in elkaar qua flow, is mooi en goed uitgevoerd in samenwerking met het bureau. Alles goed doorvertaald. Hele goede, mooie visuals. De jury vindt dit écht onderscheidend in de top tien advocaatkantoren in Nederland.

Corporate – Zilver
Dept, Kessels Kramers, Van Santen & Bolleurs – Kempen

Visueel gaat dit erg ver, is erg gewaagd. En dat waardeert de jury erg, want de site is onconventioneel mooi uitgewerkt. Geen handenschuddende mannen en de nieuwe, herkenbare stijl is helemaal doorgevoerd. Gedurfd. Er zitten wel wat usabilityfoutjes in maar die worden achteraf wel gerepareerd.

Data – Goud
Achtung!, Label A – Porsche24

Deze casus laat zien hoe data goed en creatief zijn in te zetten voor de loyaliteit van automobilisten. Dit heeft mooie basale insights opgeleverd: bijvoorbeeld dat het belonen naar gedrag in plaats van besteed geld tot betrokkenheid leidt. Er is door beide bedrijven knap omgegaan met de bestaande systemen en de technische haalbaarheid. De jury ziet nog een hoop mooie kansen voor Porsche wanneer het besluit telematica in te zetten. Achtung! heeft zonder meer een case opgeleverd die professionaliteit uitstraalt en het niveau van veel ander werk overstijgt.

Data – Zilver
Blue Mango Interactive – Wedden op Real-Time Relevancy

Blue Mango Interactive laat hiermee zien dat het deze tactiek bijzonder goed beheerst. Dit resulteert in een goede en heldere data-toepassing voor de advertentiecampagne van Toto. Door hier real-time de quoteringen in mee te nemen, worden de uitingen een stuk slimmer. Een kansrijke volgende stap is om profielen op te bouwen en predictie toe te passen. Blue Mango Interactive heeft met deze casus cijfers opgeleverd waar iedere opdrachtgever heel blij mee zou moeten zijn.

Digitale Transformatie – Goud
Snakeware – Hans Boodt AR

Na de stap van handmatig modellen maken naar 3D-printing, nu een extra laag van AR toevoegen getuigt van inzicht in lef. Met onder andere kortere lead cycles als resultaat. Het bedrijf transformeert daarmee ook de industrie, mede door de grote klanten dat Hans Boodt heeft. Hierdoor lijken ze voorbereid op een nog digitalere toekomst.

Digitale Transformatie – Zilver
Fabrique, Deloitte Digital – Prospery

Erg goede case, goed uitgewerkt concept. En knap om in korte tijd een nieuwe bank neer te zetten. Helpt mee aan de transformatie van het bredere bankenlandschap in plaats van alleen het eigen bedrijf.

Disrupter – Goud
DearNova, FEL – Bynco

Een goed alternatief voor de aankoop van auto’s van zowel particulieren als dealers. Een veelbelovend eerste jaar met potentie om de wijze van auto’s kopen totaal te transformeren.
De jury ziet nog wel kansen in de verbetering van de user interface. Heel knap dat er zoveel vertrouwen is in deze dienst dat er auto’s worden verkocht zonder ze te zien en te rijden.

Disrupter – Zilver
Greenberry, Elements Interactive – Powerpeers app

Mooie disruptieve dienst, maakt energielevering transparant, meer sustainable en aangesloten op de sharing economy. In een branche waarin duurzaamheid nog met certificaten wordt gereguleerd, lukt het deze dienst om een transparante oplossing voor een van de grootste vraagstukken van nu te brengen en door mee te liften op de sharing economy.

Nieuwe interfaces – Goud
twnkls, SPACE10 – IKEA Place

De jury bestempelt dit unaniem als een geweldige case. De timing ervan is perfect en het is zeer inspirerend om te zien dat een Nederlands bedrijf erin slaagt om in een internationale setting en in zo’n kort tijdsbestek van acht weken deze kwaliteit te leveren. Het toont hiermee de kracht van bureaus uit ons land. De dingen die je doet, doe je goed. En gezamenlijk maak je ook de keuze om sommige zaken nog weg te laten. Twnkls en IKEA hebben hiermee een nieuwe interface knap naar het grote publiek kunnen brengen. De jury kan er bijna niet omheen dit werk te erkennen. Twnkls jarenlange investeren betaalt zich uit. Dit is een benchmark AR interface, een inspiratie voor de hele markt.

Nieuwe interfaces – Zilver
IBM iX, MediaMonks ZILVER – Mobile Voice Innovation

Met deze ‘voice’ case laten beide bedrijven zien dat ze snappen dat diensten voortaan naar de gebruikers komen en niet andersom. De spraakherkenning werkt prettig en precies zoals beloofd, resulterend in indrukwekkende cijfers. Dat Jumbo met het boodschappenlijstje inspeelt op het ouderwetse geheugensteuntje en hier al een claim op legt voordat Google Assistant of een alternatief dit kan doen, is volgens de jury erg slim. Deze case van IBM iX en Jumbo laat duidelijk zien dat er op een menselijke manier naar een uitdaging is gekeken.

Service – Goud
Uselab – Vaarwater

Spot on qua gebruikersbeleving. Zeer sterke vondst om gaming als uitgangspunt te nemen, zodat een app over ‘saaie’ regels ineens een handige dienst wordt die je graag gebruikt. De nieuwe app bevat veel praktisch nuttige elementen en is ook leuk. Helder design, makkelijk in gebruik (ook zonder mobiele data!) en past zich aan op belangrijke evenementen. De jury ziet ook zeker de potentie van de plannen voor de toekomst.

Service – Zilver
Deloitte Digital, Fabrique – Prospery

Complex en goed bedacht, maar je kunt beter de disruptor van jezelf zijn dan dat een ander het doet. Het is echt knap wat vermogensbeheerder Prospery in elf maanden tijd heeft neergezet. Dat erkent de jury hardop. Knap dat ze over zichzelf heen kunnen stappen en daarvoor techniek mooi inzetten. Dit is een gamechanger.

Tools – Goud
Soda studio – Winkelpersoneel-app

Zit erg goed in elkaar. De combi van verschillende systemen is geslaagd. Het maakt een consumenten-experience voor werknemers daadwerkelijk waar. Sterk ook: tech voor het verbeteren van face to face-contact om de klant beter te bedienen. En tegelijkertijd een fijne on boarding tool. Waarbij goed is voorgesorteerd op verdere (internationale) uitrol.

Tools – Zilver
Q42, Fabrique ZILVER – app Het Rijksmuseum

Ziet er gelikt uit, lijkt zeer volledig en toont een voorlopersrol in de industrie. Knap dat een kwart van de bezoekers er gebruik van maakt. Wel liggen er nog extra kansen, bijvoorbeeld voor crowd control. En een meer end-to-end benadering (voorpret/napret) Waarbij ook een minder voor de hand liggende doelgroep bereikt kan worden.

B2B Commerce – Goud
HAVI Connect business software – DotControl

De jury vindt dit een bijzonder charmante case die een klasse beter is dan de rest. Van het datagebruik tot de implementatie is dit vernieuwend. Er is een businessoplossing geboden die de gehele bedrijfsvoering raakt: het idee werd daardoor een hele digitale strategie. Onder andere de ‘predictive ordering’ laat zien dat er echt vanuit de klantpijn is gedacht. Het luisteren naar de onderbuik, het met data valideren en cyclisch doorpakken laat zien dat DotControl iets heeft toegevoegd aan het project. De pay-off van het bureau, ‘We prefer science’, is hier spot-on.


B2B Commerce – Zilver
Microsoft Surface Book – Turn passion into possible – Carat, The Story Lab, Amnet, iProspect, Isobar

Knap aan de case is hoe Carat een volledige samenwerking heeft weten te pakken. Daardoor is niet alleen de campagne maar ook de funnel goed beïnvloed. De bredere rol die mediabureaus willen is hier waargemaakt. Microsofts doel was het behalen van marktaandeel, Carat heeft de expertise van een mediabureau goed ingezet om tot meetbare subdoelen te komen. De twee bedrijven hebben zich losgemaakt van de beperkte positie die een mediabureau en een lokale vestiging van een internationale organisatie kunnen hebben. Er is voor een totaal van creatie, klant en mediamix gezorgd, dat maakt de case bijzonder.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond