Deel dit artikel
-

Dept koopt Duitse e-commercespecialist

De Duitse e-commercespecialist BE EXCELLENT is het nieuwe zusterbedrijf binnen de rap uitdijende bedrijvengroep Dept.

Vandaag maakt Dept de overname bekend van de Duitse Demandware-specialist. Hoeveel voor de overname is betaald, houden de partijen voor zich. BE EXCELLENT richt zich op consultancy, implementatie en ondersteuning van wereldwijde webshops binnen de fashion-, electronics- en sportindustrie.

Bart Manuel, mede-eigenaar van Dept, was nauw bij de transactie betrokken. “E-commerce biedt grote kansen voor merken en mode, temeer daar merken steeds meer direct aan de consument gaan verkopen. Ze ontwikkelen e-commercecapaciteiten en zetten daar vaak Demandware, nu van Salesforce, voor in. Het gaat hen niet enkel om het transactionele model maar ook om beleving, gebruikerservaring, branding en fysieke brandstores. Het is een behoorlijk gelaagde wereld.”

BE EXCELLENT is een partij van middelgrote omvang die het voor Dept aantrekkelijk maakt. De geschiedenis, tien jaar oud, en de specialismes die het in huis heeft, sluiten aan op die van de Dept-bedrijven.

“Vanwege specialisme moet BE EXCELLENT al vaak samenwerken met andere specialismen. Wij kunnen daar vrij makkelijk op aanhaken”, aldus Manuel. Zijn bedrijvengroep kan toegevoegde waarde leveren door rondom de klantmerken een ecosysteem van services neer te zetten. “Dat zijn we aan het leren.”

Andere bedrijven uit de Dept-groep zijn: TamTam, Expand Online, a friend of mine, Second Degree, Building Blocks en sinds vorige maand Studio Dumbar. Het netwerk bestaat uit 435 medewerkers, goed voor een gezamenlijke omzet van ruim 50 miljoen euro en kantoren in Nederland, Duitsland, Engeland, Amerika en Spanje.

“Het is belangrijk dat we onder de vlag van Dept internationale merken ontwikkelen vanuit de specialismen van onze agencies en een duidelijk portfolio daarbij”, wat zoveel betekent dat er geen zware overhead wordt opgetuigd rondom het Dept-label.

De nieuwe Duitse dochter heeft ook een klein team in Londen zitten dat zich daar richt op sales, consulting en klantcontact. Naast het hoofdkantoor in Jena zit er ook een dependance in Berlijn.

Over de vorming van de internationale bedrijvengroep onder Dept-label: “Nederland staat en Duitsland en Engeland gaan de goede kant op. Voor een complete geografische set moeten er eigenlijk nog een of twee regio’s bij.” Thematisch gezien kijkt Manuel naar gebieden als datamanagement en connected hardware.

Deel dit bericht

1 Reactie

Paul Haarman

Felicitaties zijn hier op zijn plaats. Toch een kanttekening in zijn algemeenheid over het groeien en samenvoegen van kennisgerichte dienstverlenende bedrijven. Schaalvoordelen zijn in dergelijke markten vaak moeilijk te behalen. Bij het uitdijen van je bureau nemen de kosten toe en de expertise neemt vaak af, zeker wanneer je die expertise als gemiddelde factor per personeelslid zou hanteren, je wordt minder specialist en meer alleskunner om het zo maar te zeggen. Voor dat laatste valt wat te zeggen, maar je moet oppassen dat je het in die bredere dienstverlening weer niet aflegt tegen de specialisten. Vaak kunnen die specialisten weer lagere tarieven hanteren vanwege het ontbreken van hoge overheadkosten. Misschien is de beste formule wel een netwerk van specialisten. Hoe dan ook: succes gewenst met deze stap, kansen en uitdagingen blijven er genoeg voor zowel de specialisten als de alleskunners.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond