Dertig procent display programmatic verhandeld

Een derde van de displayreclame werd vorig jaar op een online veiling verkocht. Programmatic trading groeide dertig procent tot 187 miljoen euro, maar de grote groei lijkt er uit.
Dat blijkt uit het Ad Spend Survey dat Deloitte onder Nederlands grootste marktpartijen deed en waarvan het rapport vanochtend door opdrachtgever IAB Nederland wordt gepubliceerd.
De cijfers laten zien dat de grootste groei in programmatic achter de rug lijkt:
Deze ontwikkeling kan een kentering krijgen wanneer adverteerders meer budgetten gaan toewijzen aan de mobiele kanalen. Twintig tot dertig procent van de displayreclame en banners wordt uitgeserveerd op telefoons en tablets. Aan de consumptiekant echter ligt het verbruik rond of boven de vijftig procent.
Online adverteerders in Nederland gaven vorig jaar voor 1,5 miljard euro uit aan digitale reclame. Daarvan ging 615 miljoen euro naar display, een groei van 5,7 procent.
Veertig procent van de displayreclame wordt direct verkocht aan de adverteerders. Zestig procent wordt via een tussenhandelaar aan de man gebracht.
Foto: Nick Page (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond