Deel dit artikel
-

Dexmo: voelen in virtual reality

Een hype is virtual reality natuurlijk niet meer, maar in de gesprekken erover ontbreekt nogal eens het perspectief. De perceptie van VR is er meestal eentje van ‘een bril of lenzen voor of op je ogen die een andere wereld laten zien’. Maar dat is nogal kortzichtig.

Immers, het gaat om het weergeven van een andere realiteit. Dat is meer dan projectie alleen. Daar horen ook geluid, geur, smaak en tast bij. De eerste drie zijn nog vrij eenvoudig na te maken in VR. Tastzin is lastiger, maar zeker ook noodzakelijk voor het beleven van een andere wereld.

Het Chinese bedrijf Dexta Robotics doet een poging om het tastvermogen te digitaliseren met zijn Dexmo, een exoskelet dat om je hand heen valt en middels klemmetjes je vingers laat bewegen. Als drager kun je je handen en armen door de ruimte bewegen en dingen vastpakken, betasten, inknijpen of verplaatsen.

Twee jaar is er aan gewerkt. Elf modellen werden ontwikkeld en weer weggegooid voordat alle ervaringen uitmonden in deze versie die klaar is voor de markt. De dynamic grasping handling software praat met vr-brillen van HTC Vive, Oculus, PSVR en de Hololens van Microsoft.

Specificaties
Maximale ‘vingerdruk’: 3kg.cm(0.3N.m)
Bevat: variable force feedback en motion capture
Vertraging: 25 tot 50 milliseconden
Accu: 2400 mAh, werkt vier uur
Werkt met: HTC Vive, Oculus, PSVR en Microsoft Hololens
Prijs: 200 dollar
Site: dextarobotics.com

* Dit artikel verscheen eerder in het oktobernummer van Emerce magazine (#152).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond