Deel dit artikel
-

‘Deze site wordt gesponsord door ? pieieiep’

Internetgebruikers kunnen verschillende softwaretoepassingen downloaden, die advertenties uit pagina's filteren. Moeten adverteerders zich hier zorgen over maken? Volgens Mitch Roedoe, media director bij .bone advertising, kan het zelfs voordeliger zijn voor adverteerders.

Internetters kunnen softwaretoepassingen gebruiken om advertenties uit pagina?s filteren. Volgens Mitch Roedoe, media director bij .bone advertising, is dat een groter probleem voor uitgevers dan voor adverteerders.

Ad blocking software voor het web bestaat al meer dan twee jaar, maar is nog altijd een onderwerp dat de gemoederen flink kan verhitten. De software filtert advertenties uit webpagina's, zodat de surfer de pagina's sneller binnen krijgt. En met geringe bandbreedte kan het inladen van een irrelevante banner nog al eens voor irritatie zorgen.

Reclamefilters bestaan al langer, denk aan de ja/nee sticker op je brievenbus of Japanse videorecorders die commercials automatisch overslaan. Dit is nu dus ook op het web mogelijk. Voorbeelden zijn AtGuard en AdWiper en zelfs Siemens heeft een filter ontwikkeld: WebWasher . Voor de uitgever is dit echter een groter probleem dan voor de adverteerder.

Gegevens over het gebruik van ad blocking software in Nederland zijn mij niet bekend. Maar in de VS is het percentage Internetgebruikers, dat advertenties filtert, zeer klein. Het blijft bij een kleine groep reclamehaters. Met het juiste ad management systeem gaan de gefilterde advertentie-uitingen niet ten koste van het ingekochte aantal advertentievertoningen en de adverteerder verliest dus geen mediabudget aan deze groep. Welke adverteerder wil betalen voor het bereiken van iemand, die de advertentie liever niet ziet, zich eraan irriteert en er zeker niet op zal reageren? TV-adverteerders klagen al tijden over het feit, dat ze betalen voor kijkers die tijdens de commercials koffie inschenken of wegzappen.

Voor uitgevers heeft het "ad busting" door hun publiek andere gevolgen. Advertentie-inkomsten zijn voor veel Internetuitgevers een belangrijke ?of zelfs de enige- inkomstenbron. Bij "ad busting" neemt hun advertentievolume af en dus ook hun inkomsten. Of de respons op de advertenties daalt en adverteerders willen dit terug zien in een daling van de mediakosten.

xBase Software Ontwikkeling heeft deze week de i-Telgids gelanceerd. Deze toepassing maakt het mogelijk te zoeken naar telefoonnummers in de database van de KPN telefoongids op Internet, zonder deze site zelf (inclusief advertentie-uitingen) te bezoeken. Wordt dit programma een succes, dan dalen de advertentie-inkomsten van de Telefoongids. KPN overleeft dit wel, maar hoe zit het met de kleine Internetuitgever? Een uitgever van korte verhalen ging al in de tegenaanval om een inkomstendaling te voorkomen. Hij ontwikkelde software die herkent of bezoekers advertenties filteren. Deze bezoekers krijgen pas toegang als ze abonnementsgeld betalen.

Al is de groep gebruikers klein, toch kunnen ook adverteerders iets opsteken van het bestaan van reclamefilters: re�er intelligente en aantrekkelijke uitingen, communiceer meer dan het bedrijfslogo en "klik hier". Toon deze uitingen aan de juiste doelgroep, het Internet is uitermate geschikt voor specifieke targeting. Zo verhoog je de relevantie en verminder je irritatie.

Deel dit bericht

2 Reacties

niek van dijk

wie weet of er een "banner-banner" of ad-banner of web-washer-achtig pakketje voor de Mac bestaat?

José Orge

Ik ben het helemaal met de auteur eens. Direct Marketing via internet werkt veel beter dan ongevraagd banners te moeten lezen. Met DM bereik je de juiste doelgroep en is je rendement per klant ook veel hoger, dan traditionele reclame uitingen! José Orge

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond