Deel dit artikel
-

‘Digitale advertentiemarkt krimpt 15 procent’

De digitale advertentiemarkt in Nederland zal dit jaar, als gevolg van het coronavirus, met vijftien procent krimpen. Dat staat in de nieuwe Magna Ad Spend forecast. Totale mediabestedingen dalen in 2020 dalen met twaalf procent en zullen in 2021 met vijf procent toenemen.

Aschwin de Bruijn (foto), managing director Magna Nederland, de buying- en planning unit van Mediabrands, zegt: “De economische gevolgen en consequenties gaan eigenlijk pas in de tweede helft van 2020 en 2021 goed zichtbaar worden.”

Hij verwacht dat de digitale advertentiemarkt in het derde kwartaal, vanaf juli, weer wat zal opleven. “Het effect van de vele geannuleerde campagnes en budgetten uit het tweede kwartaal, en de nasleep van de COVID-19-crisis, zal naar verwachting niet meer goedgemaakt worden in het derde en vierde kwartaal van 2020. Digital video zal doorgroeien aangezien de vraag van adverteerders structureel hoger is, dan het aanbod van
kwalitatieve video voorraad.”

De daling van de advertentieopbrengsten zal in grote lijnen niet zo heftig zijn als bij de crisis in 2009. Het aandeel van digitale media is nu groter. Dat kanaal is veerkrachtiger en twee keer groter (nu zestig procent) dan elf jaar geleden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond