Digitale bureaus willen nog dit jaar aan de slag met VR

Onderzoek onder tweehonderd Nederlandse bureaus toont aan dat Virtual Reality en 360 Video dit jaar volop worden ingezet.

Meer dan de helft van de Nederlandse bureaus wil nog dit jaar virtual reality gaan inzetten voor klanten. Dat blijkt uit het VR/360°-video-onderzoek van Richard Otto (Mobile Marketing NL) in opdracht van innovatiebureau CapitolaVR.

Virtual reality is als marketingtoepassing nog nauwelijks ontgonnen terrein, ondanks de snelle ontwikkelingen op dit gebied. Niettemin hebben veel bureaus die aan het onderzoek hebben deelgenomen interesse in de mogelijkheden van ‘360’. Vooral de 360 graden video’s zijn toegankelijker voor de consument, aangezien die nu al op Facebook en Youtube zijn te bekijken.

Twee derde van de respondenten geeft aan het al met klanten over VR en 360° te hebben gehad. Bij ruim een derde was dat nog niet het geval. 86 procent heeft er nog niets concreets mee gedaan.

Bureaus die al VR-campagnes hebben ontwikkeld, kozen daarvoor vooral het Android- en iOS (iPhone)-platform, die onder andere met cardboards viewers te bekijken zijn. Ook VR-applicaties binnen de Samsung Gear-app scoren hoog, al wordt uit het onderzoek niet duidelijk of het hier gaat om specifieke Gear-apps of gewoon Android-apps die het ook doen op het Gear-device.

De Oculus Rift wordt ook regelmatig genoemd. Deze VR bril wordt al wel veel gebruikt in winkels en evenementen, waar consumenten een VR-experience kunnen uitproberen.

Onduidelijkheid over effectiviteit/ROI en onvoldoende kennis zijn andere belangrijke redenen om VR nog niet in te zetten.

De whitepaper ‘VR/ 360° onderzoek 2016’ is hier gratis  te downloaden

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug