Digitale doorstart DePers ‘bescheiden succes’
TPO Magazine, de digitale doorstart van Dagblad De Pers, verkoopt abonnementen op journalisten. Dat meldt Jan-Jaap Heij in een terugblik op anderhalf jaar TPO Magazine. De journalisten verkopen ook steeds vaker via online kiosken eLinea, Myjour en Blendle.
Het initiatief werd ontwikkeld met tal van voorbeelden voor ogen: schrijvers geven, met dank aan Amazon, al een decennium zichzelf uit, veel bands kunnen het tegenwoordig prima af zonder platenmaatschappij. Dus kunnen journalisten heel goed hun eigen stukken verkopen.
Dat gaat nog wat beter na de overname door de vereniging Veronica en fusie met nieuws- en opiniesite The Post Online. Het komt vrij geregeld voor dat er van een artikel een paar honderd worden verkocht, met uitschieters naar (dik) boven de duizend, meldt Heij. ‘Zo nu en dan verkopen we, hoewel we doorgaans maar een paar stukken per dag publiceren, meer dan landelijke dagbladen.’
Het blijft wel dubbeltjeswerk, moet Heij toegeven. ‘Het worden veel meer dubbeltjes, dat is leuk. Zoals het ook leuk is dat we grootschaliger met partners samen zijn gaan werken en dat we tegenwoordig wel eens gebeld worden door mensen die een jaar geleden aan de andere kant van de tafel naar het plafond zaten te kijken.’
Amazon is het nog niet helemaal, qua orde van grootte, maar over een jaar zijn er alweer veel meer mogelijkheden, en over vijf jaar zeker. ‘En dat het niks wordt, dat horen we tegenwoordig niet meer.’
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond