Deel dit artikel
-

Digitale muziek begint nu echt te verkopen

Ruim de helft van muziekverkopen in de VS betreft nu al digitale nummers en albums. Dat blijkt uit onderzoek van Nielsen SoundScan en Nielsen BDS. Het is daarmee voor het eerste dat de fysieke verkopen (in winkels) zijn gepasseerd.

Gerekend naar het totale aantal albums (fysiek en digitaal) gingen de totale muziekverkopen in Noord-Amerika in 2012 weliswaar 1,8 procent omlaag, maar met losse nummers erbij was er sprake van een stijging van 3,1 procent. CD verkopen gingen dertien procent achteruit, maar de verkopen van digitale albums via iTunes, Amazon en anderen stegen veertien procent en van digitale nummers met vijf procent. In totaal gaat het om 1,3 miljard (losse) downloads.

Er werden zelfs individuele records gebroken. Gotye’s ‘Somebody That I Used to Know’ kwam uit op 6,8 miljoen downloads, en Carly Rae Jepsens ‘Call Me Maybe’ op 6,5 miljoen downloads.  Streaming audio (Spotify en anderen) is niet meegerekend.

Het is opvallend dat de vier grote platenmaatschappijen (zoals Warner, Universal en EMI) ook nu nog het gros van de digitale markt bepalen. Slechts 11,42 procent van het muziekaanbod komt van andere bronnen.

Vorige week werden ook cijfers bekend van de verkopen in Engeland. Meest opvallend daarbij is de terugkeer van vinyl. De verkopen van klassieke elpees nam met vijftien procent toe.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond