Deel dit artikel
-

Digitale omzet Unilever: +47% tot 2,5 miljard

De groei in e-commerce is de grootste drijver in de omzetontwikkeling van fabrikant Unilever. Via het digitale kanaal realiseert het concern nu 4,9 procent van de totale omzet.

Dat is op te maken uit het jaarverslag dat het bedrijf uit Rotterdam woensdag publiceerde (PDF).

De totale omzet nam af van 53,7 miljard naar 51 miljard euro. Het aandeel van e-commerce daarin steeg juist, van 3,3 procent naar 4,9 procent.

“We zijn minder afhankelijk van ‘big box’-retailers nu e-commerce wereldwijd met dertien procent groeit. Dat wordt voornamelijk gedreven door b2c-modellen”, zoals Dollar Shave Club en T2 “en platformen als Amazon en Alibaba”, aldus het jaarverslag. In China overigens realiseert Unilever twintig procent van de omzet via internet, Taobao in het bijzonder.

E-commerce is een van de tien kanalen waarmee Unilever zijn klanten bedient. Dat zijn: hyper en supermarkten, out of home, drogisten, kleine winkels, discounters, Food Solutions (b2b), Unilever International, prestige channel, global retail en e-commerce.

Unilever maakt zich als grote adverteerder nog steeds zorgen over reclame in online media: “De standaarden moeten beter en ze moeten fraude beter aanpakken om de integriteit van digitale marketing te kunnen garanderen.”

Foto: Rick Ligthelm (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Kees

Ik maak me meer zorgen over de Unilever reclame op televisie. Baas Paul Polman, die tv-kijkers terroriseerde met opdringerige “dit programma wordt mede verpest door Croma van Unilever”-reclames is weg, maar zijn opvolger Alan Jope heeft dit vervangen door “dit programma wordt mede verpest door Dove van Unilever”. Geen enkele verbetering dus bij Unilever. De minachting voor de tv-kijker – en dus de eigen klanten – blijft bestaan. Het resultaat van dit treurige beleid van deze hoogbetaalde heren is dus: een pesthekel aan Unilever, oftewel: nooit meer Croma. Nooit meer Dove. Maar ook: nooit meer Unox. Nooit meer Calvé. Nooit meer Knorr. Nooit meer Andrélon, Nooit meer Omo. Nooit meer enz. enz.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond