Deel dit artikel
-

Digitale reclame in Nederland groter dan andere reclamevormen samen

Digitale reclame heeft ook in 2018 traditionele mediatypen als tv, radio en print ver achter zich gelaten. Search behoudt wederom het grootste marktaandeel, maar de populariteit van banners neemt af. Dit blijkt uit het Online Ad Spend Study 2018 onderzoek dat Deloitte in opdracht van IAB Nederland vandaag presenteert.

Conform de verwachting is in 2018 het marktaandeel van digitaal adverteren nog meer gestegen. Inmiddels wordt jaarlijks door adverteerders bijna 2 miljard euro van het marketingbudget aan digitale advertenties besteed. Vooral de kleinere, meer gespecialiseerde spelers en globale partijen hebben van de digitale groei geprofiteerd.

Zoekadvertenties blijven stijgen, met 10 procent. Nieuw in de Ad Spend Study is het influencersaandeel, dat direct een sterke groei laat zien, al is het absolute deel binnen het totale marketingbudget nog beperkt.

Was het marktaandeel van Digital Out of Home-advertising in 2016 nog maar 5 procent, in 2017 liet het al meer dan een verdubbeling van de groei zien met maar liefst 116 procent. Conform de verwachting is deze groei in 2018 voortgezet met 90 procent.

De vandaag gepresenteerde cijfers geven enkel een overzicht van de belangrijkste groeicijfers binnen een aantal segmenten van de digitale ad spend-markt. De Online Ad Spend Study is namelijk samengevoegd met het populaire CMO-onderzoek. Het volledige rapport zal tijdens het congres How To Make It Work op 3 september worden gepresenteerd.

Foto Shutterstock

Deel dit bericht

1 Reactie

Elly

Is dit onderzoek er ook voor de Belgische markt?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond