Deel dit artikel
-

Directie trekt stekker uit concertzender Fabchannel

De online concertzender Fabchannel trekt eind volgende week de stekker uit zijn servers. De site gaat op zwart en het bedrijf wordt schuldenloos opgeheven.

Negen jaar bouwde directeur Justin Kniest met zijn team aan een unieke online media-initiatief: Fabchannel.com. Een jaar geleden sloot hij een distributiecontract met ’s werelds grootste platenmaatschappij, Univeral. Dat leek het begin van de internationale doorbraak en het financiële succes.

Kniest tegen Emerce: "Om onze bedrijfsmodel te laten werken, hebben we niet enkel de medewerking van Universal nog, maar ook de internationale uitzendrechten van de andere grote platenmaatschappijen. Als we de concerten van meer artiesten op mogen nemen en uitzenden dan hebben we meer bezoekers op de site", en daarmee meer advertentie- en muziekverkopen.

Sony BMG en Warner kwamen echter niet over de brug. "Waarom niet? Daar is geen enkel inhoudelijk argument voor te geven. Ze merken dat hun einde nabij is. Ze gaan steeds krampachtiger handelen.

Platenmaatschappijen worden niet meer door business mensen gerund, maar door juristen. Die willen dezelfde contracten met ons als met Youtube sluiten. Dat kan niet. Wij werken juist met opkomende artiesten, niet met de Britney Spearsen van deze wereld. We hadden de steun van de lokale directies van platenmaatschappijen. Het hielp zelfs niet als ze met ons meereisden naar Londen voor gesprekken". 

De holding boven Fabchannel gaat in de ijskast. In die entiteit zit het video-archief en de zelfontwikkelde software."Volgende week gaat de site offline. Als we de video’s online zouden laten staan, dan zouden we ons nog dood betalen aan Buma/Stemra. We stoppen nu om het personeel nog enkele maanden salaris te kunnen betalen. Dat geeft ze in ieder geval de gelegenheid om nieuw werk te zoeken".

De directie van Fabchannel heeft niet met externe financiers gesproken over een kapitaalinjectie. "Ik heb het geloof in het concept voor dit moment verloren. Misschien is de situatie over twee jaar anders. Ik vind het echter niet goed om geld te zoeken als de directie van het bedrijf niet achter het concept kan staan".

Zie hier Emerce’ eerdere berichtgeving over Fabchannel.

Deel dit bericht

15 Reacties

stef

Het was een leuk initiatief. Echt heel leuk. Het is alleen erg moeilijk om zulke content exploitabel te maken.Ik kan het weten, heb het jaren geprobeerd bij grote festivals…  

Hans

Helaas wederom een (Zeer goed)muziekinitiatief dat strand door een gebrek aan inzicht binnen de muziekindustrie. Wanneer gaat de industrie nu eens inzien dat hun content GRATIS is en blijft als ze geen exploitabel alternatief gaan bieden. De technologie biedt het nml linksom of rechtsom de mogelijkheden voor distributie. De ondernemers zijn er en ze nemen alle risico's op eigen investering. Wanneer gaan jullie komen. Universal is nu de enige die visie durft neer te zetten. Bart heb jij geen creatieve oplossing!?Dit is toch echt te zot voor woorden. De mensen achter fab channel, sterkte en succes!!

bert

wat ontzettend jammer, dit was echt een zeer wel bekeken kanaal en had een potentie om een nieuwe kern te zijn waar een business omheen had kunnen groeien. bedankt voor veel kijkplezier !

yessica visser

Ze gingen naar Londen om met andere jet-setters te praten? Niet zo moeilijk om te traceren waar het geld is gebleven.

Thijs

Mijn complimenten aan de directie voor hetgeen ze tot nu toe hebben neergezet en misschien nog wel meer voor hun professionele afhandeling naar de medewerkers en betrokken partijen. Het risico dat een initiatief mislukt is altijd aanwezig, maar het gegeven dat FabChannel haar medewerkers en leveranciers met respect behandeld en niet (financieel) in de kou achter laat kunnen veel partijen wat van leren.

peter van schaik

Ik ben werkelijk waar verbijsterd. Dacht juist dat ze aan een doorbraak bezig waren. Dood en doodzone

Albert Treur

Laten we het erop houden dat keuzes maken lastig is. Zeker als men vastroest op te dure en achterhaalde publicatiemodellen. Een groot gebrek aan xmedia inzicht doet de rest, niks economisch slecht weer. Matig management en wat nou eigen software, een customized flashplayer. Sorry….

Treur-nou-niet Albert

Albert treur niet en heb de guts om het zelf op te pakken … Ik kan me niet ontdoen van het idee dat ik enkel negatieve posts van jou tegenkom.Misschien is het handig als je een curus constructieve commentaar leveren leert. Bewijs nou zelf eens iets en misschien krijgen wij dan ook de kans om je de grond in te boren.

Albert Treur

Laffe Treur-nou-niet Albert , heb je ook nog iets minder anoniem en wellicht ook on-topic? Ik denk het niet. Dus maar weer onder je steen terug ok?

dennis

Jammer, was een prachtig initiatief, zeker waar bands dit keihard nodig hebben.  Wellicht een mooie uitdaging voor sellaband?

Frank

Ik heb het ontstaan, harde werken, en opbloeien van Fabchannel van nabij mogen meemaken en merk dat er n.a.v. dit soort berichten telkens weer allerlei 'beste stuurlui' zijn die -niet gehinderd door enige kennis van zaken- graag populistische opmerkingen plaatsen om ff te scoren: 'kijk mij eens stoer zijn jongens?!'Ik weet welke inspanningen en persoonlijke offers het hele Fabchannel-team hebben gebracht en sluit me aan bij Thijs; veel bedrijven kunnen leren van de wijze waarop Fabchannel eindigt. 's-Werelds grootste online archief van popconcerten en het meest bekroonde (ook internationaal) online initiatief van Nederland van gaat binnenkort offline en dat is heel jammer. En dat in een tijd dat platenmaatschappijen voor muziek die ietsje meer is dan 'middle of the road', op de radio al bijna geen promotie meer kunnen maken en naarstig op zoek zijn naar nieuwe kanalen. De labels hadden dit initiatief kunnen omarmen (dwz fabchannel gewoon hun artiesten laten webcasten) zodat ze zelf een mooi platform hadden om de betere muziek en opkomende talenten te promoten (de revue shares waren al geregeld en er waren al samenwerkingen met partijen als Bol.com, Bebo, Nu.nl en Der Spiegel). Met als leuke bijkomstigheid dat Fabchannel in HD opneemt. Dus een webcast op Fabchannel leverde meteen voor een prikkie een concert registratie in HD op. Met die content hadden ze dan weer wat extra geld kunnen verdienen… Probleem blijft dat zo lang de internationale organisaties van die paar majors die er nu nog over zijn samen geen nieuwe modellen hebben bedacht (daarvoor gingen er wel eens iemand van Fabchannel naar Londen: daar zitten de hoofdkantoren), geen enkel individueel label of nationale afdeling van een platenmaatschappij echt iets kan doen. Daar liep Fabchannel tegenop. Tegelijkertijd is de online sponsoring-en reclamemarkt in een paar maanden drastisch teruggelopen. Als je van een gesubsidieerd initiatief naar een door de markt gedragen initiatief gaat en de markt kan/wil je niet langer dragen, dan getuigt het van goed ondernemerschap dat je stopt voordat je anderen financiele schade toebrengt.Ik wens het team van Fabchannel veel sterkte met de afronding en ik weet zeker dat we van jullie nog gaan horen.

jackpot

dit zijn echt trieste reacties,wat intens treurig dat mensen zo kunnen denken!! ""vrijdag 6 maart 2009 (17:06)Ze gingen naar Londen om met andere jet-setters te praten? Niet zo moeilijk om te traceren waar het geld is gebleven."" 

Arjen

P e r s b e r i c h t Hilversum, 10 maart 2009 Fabchannel mag niet stoppen! Afgelopen vrijdag werd het nieuws bekend gemaakt dat Fabchannel moet stoppen vanwege gebrek aan steun van een deel van de muziekindustrie. Van de grote platenmaatschappijen wil alleen Universal toestemming geven voor het live-uitzenden en vervolgens vanuit het archief kunnen bekijken van concerten in o.a. Paradiso en Melkweg. DAT MAG NIET GEBEUREN! Het is dood- en doodzonde dat een prachtig initiatief als Fabchannel nu de nek wordt omgedraaid door de (grote) platenmaatschappijen. Sinds de boekhouders daar de leiding hebben overgenomen van de muziekliefhebbers, wordt er alleen nog maar naar cijfers gekeken. Sloegen zij de plank al volledig mis bij de downloads en ringtone?s, nu is Fabchannel aan de beurt. Natuurlijk snappen we dat platenmaatschappijen geld willen en moeten verdienen aan de artiesten. Ze hebben erin ge?nvesteerd en dat moet terugverdiend worden. Maar snappen ze dan werkelijk niet dat het kwalitatief hoogwaardig registreren van (vaak) onbekende bands juist een enorme bijdrage levert aan de bekendheid van de band? Dat het bezoekers van Fabchannel laat kennismaken met deze artiesten? Dat ze daardoor ge?nteresseerd raken en downloads en/of CD?s van deze artiesten gaan kopen? Daarom zijn een aantal partijen, waaronder Concert.Startpagina.nl, Festival.Startpagina.nl en Rock & Metal Hyve een actie gestart: Fabchannel moet terug! Speciaal daarvoor is de Fabchannel Moet Terug-Hyves in het leven geroepen, bereikbaar via http://fabchannel-terug.hyves.nl. Door lid te worden en vrienden uit te nodigen kunnen muziekliefhebbers laten zien dat ze willen dat Fabchannel blijft bestaan!In minder dan 3 dagen hebben zich al meer dan 1.200 leden aangemeld, wij verwachten vele (tien-)duizenden fans van Fabchannel te verzamelen voor deze digitale handtekening-actie. Directie en medewerkers van Fabchannel zijn niet rechtstreeks bij deze actie betrokken.  http://fabchannel-terug-hyves.nl http://fabchannel.com

MCB

Het is gewoon in en in TRIEST dat fabchannel moest stoppen!!!!!!!!!!!!!!!!!1Anders kan ik het niet zeggen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond