Deel dit artikel
-

‘Discovery+ vandaag live in Nederland’

Het Amerikaanse mediaconcern Discovery lanceert vandaag zijn betaalde streamingdienst Discovery+ in Nederland, de VS en andere EU-landen. De online uitzendrechten van de Olympische Spelen moeten abonnees lokken.

Met de ingebruikname van Discovery Plus vervalt de oude app Dplay, zoals klanten al werd aangekondigd. Ook de Eurosportplayer vervalt en zal opgaan in de streamingdienst van het moederbedrijf. Eurosport moet in de komende kwartalen het merk worden dat abonnees naar Discovery+ moet gaan lokken.

Discovery+ gaat vandaag ook live in Italië, weet de Financial Times, kost vier euro per maand of veertig euro per jaar. De Nederlandse site van het mediabedrijf geeft vooralsnog geen informatie over de lancering.

Moederbedrijf Discovery Inc. verwierf voor 1,3 miljard euro de live uitzendrechten voor tv en alle andere platformen voor alle sporten.

Consumenten stappen steeds makkelijker over naar betaalde online diensten. Dat illustreert het succes van Netflix, Amazon Prime en Spotify wel. Disney en Apple springen ook op die golf met hun eigen betaaldiensten en Discovery nu ook.

De Olympische Spelen van Tokyo zijn als het ware de Exclusive of Original die het grote publiek warm moet maken voor Discovery+. Om dat een succes te laten worden, zal het mediaconcern echter wel exclusief materiaal moeten blijven bieden. Videoland past in Nederland een dergelijke strategie toe en zegt daar, zeker sinds de uitbraak van het coronavirus, de vruchten van te plukken.

Sportrechten die nog niet vergeven zijn, zijn dan interessant. Eurosport is echter niet de enige die hier op jaagt. De internationale sportstreamer DAZN ligt wat dat betreft voor, al trekt het nu vooral publiek met vechtsporten. Een andere techpartij die live uitzendrechten heeft, is Amazon. Dat betaalt doorgaans echter geen hoofdprijzen, uitzonderingen daargelaten, maar snoept vooral de kruimels van het bord.

Twee jaar geleden kocht Discovery Inc. een meerderheidsbelang van 71% in Play Sports Group. Dat is het digitale sportmediabedrijf achter cyclingmerken Global Cycling Network, Global Mountain Bike Network en Global Triathlon Network.

Update 05-01-2021 10:50: Discovery heeft een pact met Vodofone Group gesloten om het Plus-aanbod op te nemen in diens Europese tv-portfolio.

Foto: Tokyo 2020 Olympics on your mobile phone by Marco Verch under Creative Commons 2.0

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond