Deel dit artikel
-

Ook dit jaar fors meer mediabestedingen Black Friday, Amazon grootste adverteerder

Ondanks de pandemie is er ook dit jaar weer meer uitgegeven aan advertenties rondom Black Friday dan vorig jaar. In totaal werd door adverteerders dit jaar al ruim 28 miljoen euro uitgeven aan offline reclame rondom het uit Amerika overgewaaide koopfestijn. In vergelijking met 2020 is er in 2021 al ruim 3 miljoen euro meer uitgeven aan advertenties op radio, tv, (dag)bladen en buitenreclame. Dit blijkt uit onderzoek van Adfact.

De meeste bruto mediabestedingen zijn gedaan voor televisiereclame: ruim 14,8 miljoen euro. Radio volgt met 6,2 miljoen, dan de (dag)bladen met 5,6 miljoen. ‘Out of home’ reclame (zoals abri’s) sluiten de lijst met ruim 1,4 miljoen euro.

Sinds 2017 lopen de bruto mediabestedingen rond Black Friday op: van 9,7 miljoen naar 15,8 miljoen in 2018, 23 miljoen in 2019, 25 miljoen in 2020, tot ruim 28 miljoen dit jaar.

Het bedrijf dat dit jaar het meest heeft uitgegeven aan (offline) reclame rondom Black Friday is niet geheel verrassend van oorsprong Amerikaans: Amazon. De online gigant gaf bijna 3,5 miljoen euro uit aan advertenties. Nederlandse bedrijven volgen met lagere mediabestedingen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond