Deel dit artikel
-

Dit jaar verdubbeling aantal settopbox-gebruikers

38 miljoen huishoudens maken dit jaar gebruik van settopboxen, voorspelt onderzoeksbureau Strategy Analytics . Vorig jaar beschikten twintig miljoen huishoudens over een settopbox. Daarnaast behoudt de satelliet tegenover de kabel zijn leidende positie als verschaffer van digitale televisiediensten, aldus het onderzoeksbureau.

Settopboxen moeten allerlei online diensten (zoals winkelen, e-mailen, spelletjes spelen, informatie opvragen en bankzaken regelen) mogelijk gaan maken. In de praktijk zijn de mogelijkheden in Nederland vooralsnog beperkt tot het bekijken van digitale televisie en het aanvragen van films volgens een pay-per-view systeem.

Volgens het onderzoeksbureau maken aan het eind van 2001 38 miljoen huishoudens van een settopbox gebruik. Meer dan zestig procent van deze huishoudens komt uit West-Europa. Het Verenigd Koninkrijk is marktleider, waar vier op de tien huishoudens de settopbox gaan gebruiken. Andere opvallende markten liggen in Denemarken, Spanje en Zweden. In Nederland zal dit jaar tien procent van de huishoudens over een settopbox beschikken, waarvan tweederde via de kabel. In 2005 zal dat percentage gegroeid zijn naar 38. Wereldwijd ligt het totale aantal in 2005 op 625 miljoen abonnees, aldus onderzoeksbureau Strategy Analytics.

De ontwikkeling valt logischerwijs samen met een snelgroeiende markt van interactieve televisie-applicaties en benodigde software, zegt het onderzoeksbureau. "Het gezicht van de televisie verandert voor miljoenen gebruikers. Programmamakers en operatoren kunnen met vertrouwen de toekomt tegemoet zien", meent David Mercer, vice-president klantenrelaties van Strategy Analytics.

Strategy Analytics concludeert dat de satellietindustrie de digitale tv-markt blijft domineren ten koste van de kabelindustrie. Bijna tweederde van de nieuwe abonnees in 2000 maakte gebruik van de satelliet, tegenover 31 procent van de kabel. Digitale televisieaanbieders nemen de overige procenten voor hun rekening.

Desondanks groeit het aandeel van de kabel bij nieuwe abonnees dit jaar naar veertig procent, aldus Strategy Analytics. Bij de satelliet daalt dit maar 55 procent. "Een continue reorganisatie en consolidatie van de kabelindustrie kan een groei voor deze industrie versnellen," aldus David Mercer, "maar op dit moment is de satelliet de winnende partij". In Nederland is UPC vorig jaar met de uitrol van settopboxen gestart, maar deze zijn vooralsnog alleen geschikt voor de ontvangst van digitale televisiekanalen. Volgens director corporate communications Bert Holtkamp heeft UPC Digital op het ogenblik 24.000 abonnees. Medio 2001 worden de diensten uitgebreid met onder meer e-mail, winkelmogelijkheden en "stemmen op tv-programma's", aldus Holtkamp.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond