Deel dit artikel
-

Dit zijn de winnaars van de Dutch Interactive Awards 2019

Tijdens een wervelende tiende editie van de Dutch Interactive Awards zijn vanavond de beste Nederlandse interactieve cases bekroond. In een volle en bruisende Beurs van Berlage in Amsterdam kregen winnaars zojuist Dutch Interactive Awards uitgereikt door presentator Gerrit Heijkoop.

De Dutch Interactive Awards (DIA) zijn dé prijzen voor het allerbeste interactieve online werk van Nederlandse bureaus. De awards worden sinds 2010 jaarlijks uitgereikt. Alle winnaars worden bekendgemaakt tijdens een feestelijke awardshow.

Om in aanmerking te komen voor een felbegeerde award krijgen bureaus de gelegenheid om hun cases aan te melden. Alle cases worden beoordeeld door een onafhankelijke jury bestaande uit industrie experts. Zij beoordelen de DIA cases op concept, design en UX, resultaat en optimalisatie. Elke categorie heeft een Gold en Silver Award.

Dit jaar had de jury haar handen vol aan het beoordelen van meer dan driehonderd inzendingen door 113 bureaus. Het opstellen van de nominaties was een proces van fijnslijpen van meningen, discussies over vorm, middel, resultaat en heuse blijdschap over de werkelijk beeldschone parels die we mochten ontvangen. Tachtig genomineerde cases verdeeld in veertien categorieën  hebben geresulteerd in veertien van Gold en Silver awards. Die staan hieronder vermeld.

Sinds 2014 worden ook prijzen uitgereikt aan de beste online professionals: de Dutch Interactive Professional Awards (DIA PRO’s). Dit jaar gingen de vakprijzen voor uitzonderlijke persoonlijke prestaties naar Tim van Deursen van Q42 en Hack The Planet

voor Best in Tech, Jan Jesse Bakker van RONIN Amsterdam voor Best in Design en Luke Janissen van Greenhouse voor Best Talent.

Albert Heijn krijgt de gouden status van ‘Company of the Year 2019’. Van Gogh Museum is verkozen tot zilveren ‘Company of the Year 2019’.

De volgende bureaus gingen met een Dutch Interactive Award naar huis:

 

CORPORATE

Winnaar goud: Digitaal platform Anne Frank Stichting – IN10, Maykin Media, Forcefield

Geweldig. Ze steken met kop en schouders boven de rest uit binnen deze categorie. Hier vloeien corporate en storytelling naadloos in elkaar over. Meertalig opgezet en toch zo logisch. De stichting, de winkel, informatie voor scholen zijn allemaal makkelijk gepresenteerd. Echt knap en qua UX echt goed. Ook het servicegedeelte knalt er uit. Vanuit doelstellingen zijn de juiste technische keuzes gemaakt.”

Winnaar zilver: dhlparcel.nl: grenzeloze service – One Shoe

Sec bekeken is dit een serviceomgeving maar wel erg goed uitgevoerd. Ze hebben het makkelijk gemaakt om pakketjes te versturen. Klantgericht en aansprekend ontworpen voor een markt waar de concurrentie moordend is. Voor een traditioneel bedrijf is dit een site die vergelijkbaar is met start-ups. Ze komen van heel ver, zeker gezien de bedrijfscultuur. Goed om te zien dat het internationaal wordt opgepikt door HQ.

DATA

Winnaar goud: Persoonlijke aandacht door slimme toepassing van data – Green Orange

Quality wellness resorts bewijst dat een slimme datastrategie kan leiden tot een toename van gasten, relevantere proposities en een betere gastervaring. Optimalisatie van de bedrijfsvoering pur sang. Deze case is bekroond omdat de datastrategie integraal is doorgevoerd in de bedrijfsvoering en de opvolging van leads uitzonderlijk persoonlijk is. Het is een mooie mix tussen goed plannen, het aantrekken van de juiste mensen en het bieden van een optimale klantervaring.

Winnaar zilver: Lion King Musical, marketing stitching campagne – Greenhouse, Mindshare

Een volledig geïntegreerde digitale campagne die de kaartverkoop heeft verhoogd door slim gebruik van data. Met name de dynamische inzet van content en prijsstelling in display advertising wierp hoge ogen. Deze case is bekroond vanwege de dynamische, creatieve inzet van content en op funnel management.

B2B COMMERCE

Winnaar goud: MijnDeur2.0 – Intracto

In een categorie met een grote variatie aan werk, springt deze case eruit. In de B2B-wereld gaat het erom waarde te creëren voor de keten. Dit digitale platform is daar bijzonder goed in geslaagd, zo bewijzen de cijfers. Het business probleem van aannemers is nu omgevormd tot een gemaksmoment en bovendien een uitgelezen kans voor upselling. Dat het platform zich in technische zin gemakkelijk laat verbinden met andere spelers, biedt bovendien veel hoop voor de toekomst. Een gouden case.

Winnaar zilver: Looye – Brand website – Burst  

Deze case zit goed in elkaar – een knap resultaat. Het is het bureau gelukt zowel het platform als de tomaat aantrekkelijk te maken – en te laten smaken, zo weet de jury inmiddels. De jury vindt het indrukwekkend om te zien dat het gelukt is de consumenten te beïnvloeden en de tomaat daardoor bij bedrijven onder de aandacht is gebracht. De website vertelt een rond merkverhaal en biedt potentie voor de toekomst. De jury kijkt uit naar het digitaliseren van de processen richting de zakelijke afnemers.

ACTIVATION

Winnaar goud: Iedereen is een winnaar met de Huishoudbeurs App – Resoluut

De huishoudbeurs is heel mooi online gebracht. Activatie wordt op meerdere momenten gedaan: zowel vóór, tijdens als na afloop van de huishoudbeurs. De jury vindt het knap dat het is gelukt om huishoudbeursbezoekers buiten de beurs te activeren. Op veel terreinen is iets moois neergezet; een grote massa consumenten is op de been gebracht en de online en technologische aspecten zoals crowd control maken indruk bij de jury. Deze case verdient goud.

Winnaar zilver: Hartstichting. Een AED voor jouw buurt – We are Blossom

De actie ‘van nationaal naar jouw buurt’ spreekt aan, waarbij bewoners op de juiste manier worden geactiveerd. Er zijn al 1300 nieuwe AEDs geplaatst en per week komen er vijftig nieuwe acties bij. De actie voor AED in de buurt heeft grote maatschappelijke impact, en kan indrukwekkende cijfers laten zien.

COMMUNITIES

Winnaar goud: Kanker.nl – One Shoe

De jury is erg onder de indruk. Hoe gevoelig het onderwerp ook, de zorgvuldigheid waarmee ze omgaan met community is enorm. De cijfers qua gebruik en bereik zijn indrukwekkend en het design erg to the point. Respect voor de communitymanager die er is en haar mensen kent. Ze hebben bij het herontwerp gehoord van de gebruikers wat er nodig is. En ook het bureau heeft aantoonbaar goed geluisterd naar de wensen van de community. Als je het over community hebt dan is dit het voorbeeld. Het klopt technisch en is helemaal vanuit patiënt geredeneerd. Anderen kunnen hier veel van leren. ‘Wij zijn er voor jou’, lijkt zo simpel maar is zo consequent doorgevoerd.

Winnaar zilver: Van Gogh Belicht – De brieven – Fabrique, Q42

Mooi en bijzonder dat zoveel mensen reacties geven op oude Nederlandse taal. Je wilt iets doen met brieven en laat het mensen highlighten: knap. Interactief gezien heel bijzonder om vijftien kilo papier te ontsluiten met mooie online quotes. Mooi en origineel concept. Het maakt iets los. Uitdagend concept en technisch knap uitgevoerd met internationaal potentieel.

TOOLS

Winnaar goud: Revolutionair platform in het vastgoed-onderhoudsdomein – Adwise – Your Digital Brain

Met deze tool worden alle partijen in vastgoed samengebracht: huurders, beheerders, en onderhoudsbedrijven. Mooie koppeling van een chatbot en interne systemen. De melding van een storing is drastisch verkort, telefonische communicatie is enorm verminderd en de digitale meldingen zijn fors gestegen. Een eco-systeem zoals dit bestaat nog niet elders. Deze tool maakt veel mensen blij. Extra knap omdat er geen innovatieve cultuur is in deze branche.

Winnaar zilver: Skip de kassa met seamless shopping van Tap to go – Soda Studio

AH bouwt aan de winkel van de toekomst. De kassa zit nu in de weg. Met de ‘Tap to go’ tool stijgt de omzet structureel, blijkt uit de eerste resultaten. Jury is benieuwd naar het daadwerkelijke opschalen van het kassaloze winkelen. Ook internationaal gezien innovatief.

BRAND

Winnaar goud: Geld voor later, maar dan van nu – DotControl, RockBoost

Het lef zit niet alleen in het kleurgebruik en de fotografie, maar ook in de moderne manier van marketing. De positionering is goed doorgevoerd in alle uitingen. Uiteindelijk heeft Brand New Day gewonnen omdat ze hun originele DNA terug hebben weten te vinden en dit hebben uitgedragen in een merkidentiteit met lef.

Winnaar zilver: Sevenstars. A brand with a Spark – Triggerfish!

Deze case bewijst dat je met een onderscheidende identiteit die is doorgevoerd in alle touchpoints mooie resultaten kan boeken. De uitvoering had van de jury nog creatiever gemogen. In een complexe markt met veel concurrentiedruk, is de ondernemende speler SevenStars gelukt om zich te onderscheiden met een nieuwe merkidentiteit die integraal is doorgevoerd.

SERVICE

Winnaar goud: Skip de kassa met seamless shopping van Tap to go – Soda Studio

De categorie is service en ze bedienen hier direct hun doelgroep. Spot on, recht in de roos. AH heeft het belang van de eindgebruiker scherp in het vizier. Ze lopen er niet weg voor het feit dat de klant zijn gedrag moet gaan veranderen en faciliteren een risico, diefstal. Dat alles vanuit het hoogste doel om de klant te servicen. Knap hoe ze willen voorlopen met technologie.

Winnaar zilver: Welkom in de nieuwe wereld van het vastgoed-onderhoudsdomein – Adwise – Your digital Brain

Ziezodan is een platform waar we het kip-ei-probleem voldoende aandacht zien geven. Zowel voor huurders makkelijk is om storing te melden met feedback over snelheid van de oplossing, als ook de transparantie voor corporaties. Heeft veel perspectief voor bredere uitrol. Past in de tijdsgeest van platformiseren.

CONTENT

Winnaar goud: BNR SMART Radio – Elastique

“Eindelijk een reden om weer Radio in het algemeen, en BNR in het bijzonder, te luisteren. Omdat reclame ontbreekt en onderwerpen toegesneden zijn op de persoonlijke smaak van de luisteraar, die gericht kan zoeken en via een duimpje waardering voor een uitzending kan uitdrukken bereiken ze online nieuwe doelgroepen. Verdient het om verder uit te werken.”

Winnaar zilver: Hoe houden we een kinderwebsite veilig en boeiend: SpangaS – Grrr – Creative Digital Agency

Hoe stel je content beschikbaar voor een trouwe, maar tegelijkertijd media gevoelige doelgroep van 8 tot 10 jaar oud? Spangas slaagt erin om de brug te slaan tussen interessante content en haar kijkers door hen een eerste social media ervaring te bieden. In een veilige omgeving waarbij de kracht in de eenvoud zit. jongeren komen 3x per week terug, zoeken de interactie en blijven vervolgens gemiddeld een kleine 10 minuten per keer geëngageerd. De jury spreekt haar waardering uit voor het feit dat Spangas haar verantwoordelijkheid pakt en met beperkte middelen er toch in slaagt om een groter maatschappelijke ontwikkeling (verantwoord social media gebruik onder jongeren) te adresseren.

CAMPAIGN

Winnaar goud: Koning Toto – WK 2018 –  Greenhouse, TBWA, Men in Green

Koning Toto is een campagne die de millennial doelgroep raakt in de kruising van voetbal, hiphop en straatcultuur. Vol impact en plezier. Jong, oud, man en vrouw praten hierover. Tegelijkertijd is conversie niet vergeten en dat is terug te zien in de resultaten. Het concept is zo sterk dat het campagne zelfs zonder TV succesvol zou zijn geweest.

Winnaar zilver: Introductie Fuze Tea perfect geserveerd rondom outlets – PauwR Digital Marketing

Deze case bewijst de kracht van hyperlocal advertising. Door op ieder verkooppunt een mini-campagne te voeren, is Fuzetea in staat geweest om mensen naar B2B verkooppunten te trekken om daar een perfect geserveerde Fuzetea te proberen. Een veelbelovende B2B campagne met een B2C afdronk. Fuzetea zet een innovatieve manier van campagnevoeren neer. De opzet is veelbelovend, maar er is nog ruimte voor verbetering in resultaat.

E-COMMERCE

Winnaar goud: Bol.com case: Podobrace.nl, een omzetstijging van 500 procent – Dunion Online Marketing

Deze case excelleert in harde resultaten. Podobrace, een sympathiek, relatief klein bedrijf dat enorme resultaten heeft geboekt met de bewerkte middelen die zij tot hun beschikking hadden. E-commerce werd niet alleen op hun eigen website geoptimaliseerd, maar met name in het bredere ecosysteem. Gevolg was een omzetstijging van bijna 500 procent in een hoog concurrerende markt.

Winnaar zilver: Bol.com: de grootste shopping app van Nederland – Resoluut  

Het herontwerp van de app van Bol.com heeft ontegenzeggelijk zijn vruchten afgeworpen. User interfaces werden aangepast, visualisaties waar nodig gebruikt en personalisatie technieken werden toegevoegd. Een forse omzetstijging, zonder duidelijke kannibalisatie op de overige kanalen was het gevolg en bevestigt de rol van Bol.com als een van de voorlopers op e-commerce vlak in Nederland. Een verdere vorm van personalisatie is de logische vervolgstap.

DISRUPTER

Winnaar goud: MedicPlanner: optimale personeelsplanning tegen lage kosten – E-sites

Deze categorie bevat werk van zeer hoge kwaliteit. De jury is echter in het bijzonder onder de indruk van deze tool die in staat is de gehele zorgketen te veranderen. De potentie is enorm – zowel voor zorgmedewerkers als iedereen die er ooit in zijn leven mee te maken krijgt. De jury is ook zéér blij met de volhardendheid van ondernemers zoals deze. Ze zijn in staat om het duopolie op deze markt te doorbreken en voor grote verandering te zorgen. Deze gouden beloning is nadrukkelijk ook een aanmoediging naar ieder ander digitaal initiatief in de zorg.

Winnaar zilver: BNR SMART Radio – Elastique

In een wereld waarin radio nog nooit is afgeweken van het lineaire model, vindt de jury dit zeer disruptief. SMART Radio levert een persoonlijke radio-ervaring en op termijn mogelijk een nieuw verdienmodel. Nog indrukwekkender vinden de juryleden de potentie van de achterliggende strategie. Wat als BNR optrekt met FD Mediagroep en het werk van beide partijen hierin combineert? De jury ziet allerlei kansen om nieuwe vormen van advertising in te passen (of juist weg te laten). De samenwerking tussen het bureau en het mediabedrijf heeft geresulteerd in iets dat nergens eerder is gezien.

DIGITALE TRANSFORMATIE

Winnaar goud: Samskip container business in de cloud – Okapion

Samskip heeft een volledige digitale transformatie gedaan. Niet alleen op losse onderdelen of projecten, maar het bedrijf is juist heel grondig door alle processen gelopen. Er is goed gekeken naar digitalisering, ook vanuit gebruikersperspectief. Het is daarbij ook dapper dat het bedrijf op deze schaal heeft durven opereren.

Winnaar zilver: Michiel: de next-gen reserveringsmedewerker – Connect Holland

Juist in een hospitalitybranche een robot brengen, dat is opvallend en gaat in tegen de heersende mening in de branche; het is een gewaagde stap in een traditionele sector. Daarbij behaalt Michiel goede resultaten, de conversie van aanvragen loopt hard op sinds de introductie.

NIEUWE INTERFACES

Winnaar goud: BinnensteBuiten kookassistent – Embot.ai, SHAKE Lab

De jury is onder de indruk van deze mooie casus. De stem is de interface van de toekomst. Beide partijen hebben heel knap een kans gegrepen om hier bovenop hun eigen laag te ontwikkelen. Dit resultaat is voor de publieke omroep een mooie kans om de oplossing open te stellen voor andere ontwikkelaars, aldus de jury. Daarmee kan een universele kookassistent ontstaan – een sprekend voorbeeld van innovatie. Deze gouden DIA is een grote aanmoediging voor anderen om te zoeken naar slimme use cases voor nieuwe technologie.

Winnaar zilver: AR om de impact van gebiedsveranderingen zichtbaar te maken – Snakeware

Deze case is in zijn geheel bijna out-of-the-box bruikbaar voor elk waterschap. Snakeware heeft hiermee een zeer schaalbare interface ontwikkeld die mogelijk zelfs is te gebruiken voor iedere denkbare politieke organisatie. Zo doet de jury de suggestie om te kijken naar de toevoeging van tips om de opwarming van de aarde te voorkomen. Dit is een nieuwe en knappe prestatie.

COMPANY OF THE YEAR

Winnaar goud: Albert Heijn

Albert Heijn is een ervaren opdrachtgever voor bureaus. Maar inmiddels kan en doet het concern een heleboel zelf. Echter, wanneer er bewegingen zijn op het gebied van technologie of andere trends dan haken ze maar al te graag experts aan. Ze kunnen heel goed binnen en buiten balanceren en de jury gelooft dat een dergelijke relatie met bureaus de toekomst zal zijn voor veel grotere bedrijven. Albert Heijn is zich zeer goed bewust van waar ze goed in is maar ook waar de toegevoegde waarde ligt van de agencies. De samenwerking is respectvol, vandaar dat de jury Albert Heijn de gouden winnaar vindt!

Winnaar zilver: Van Gogh Museum

Het van Gogh Museum weet op een slimme en innovatieve manier het gedachtengoed van de schilder naar het publiek brengen. Wat het museum doet staat symbool voor het feit dat kunst gaat over het beroeren. Ze neemt ons mee voorbij het schilderij naar de belevingswereld van de kunstenaar. Ook digitaal weten ze het publiek te beroeren, het museum is zich zeer bewust van de toegevoegde waarde van de digitale kanalen en benutten deze op een unieke manier.

EERVOLLE VERMELDINGEN

  • Het werk aan de relaunch van vn.nl door Havas Lemz en Station10 met WPG, in de categorie Brand
  • Poki: speelse corporate website voor net zo’n speels merk. Door: Resoluut en Evermade in de categorie Corporate.

 

PROFESSIONAL BEST IN DESIGN

Winnaar: Jan Jesse Bakker – RONIN Amsterdam

Het signatuur project van Jan Jesse is zeer overtuigend: heel bijzonder om spannende content zo bij elkaar te brengen met een eenvoud waar we zeer gecharmeerd van zijn.

 

PROFESSIONAL BEST IN TECH

Winnaar: Tim van Deursen – Q42, Hack The Planet

Als iedereen nou eens zo dacht over de inzet van technologie dan zou de wereld er al heel wat mooier uitzien, klasse!

 

PROFESSIONAL BEST TALENT

Winnaar: Luke Janissen – Greenhouse

De wijze waarop Luke het Auping bedtijd verhaal heeft vormgegeven belooft heel veel voor de toekomst, indrukwekkend.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond