Dit zijn de winnaars van de Dutch Interactive Awards 2020

Tijdens een feestelijke live online uitreiking van de Dutch Interactive Awards zijn zojuist de beste Nederlandse interactieve cases bekroond.
De Dutch Interactive Awards (DIA) zijn dé prijzen voor het allerbeste interactieve online werk van Nederlandse bureaus. De awards worden sinds 2010 jaarlijks uitgereikt. Emerce organiseert dit jaarlijks samen met Dutch Digital Agencies.
De show is het resultaat van een juryronde die eerder per videoverbinding plaatsvond. Op 11 september presenteerden de 84 kanshebbers in 15 rubrieken hun werk aan de vakjury’s.
Om in aanmerking te komen voor een felbegeerde award hebben bureaus elk voorjaar de gelegenheid om hun cases aan te melden. Alle cases worden dan beoordeeld door een onafhankelijke jury bestaande uit industrie-experts. Zij beoordelen de DIA cases op concept, design en UX, resultaat en optimalisatie. Elke categorie heeft een Gold en Silver Award.
Sinds 2014 worden ook prijzen uitgereikt aan de beste online professionals: de Dutch Interactive Professional Awards (DIA PRO’s). Dit jaar gaan die vakprijzen naar Tijmen Mulder van Robotkittens in de categorie Best in Tech, naar Liza Enebeis van Studio Dumbar voor Best in Design en naar Joca van der Horst van Momkai voor Best Talent.
Ook is er de categorie Company of the Year. Die wordt dit jaar gewonnen door NS (OV Fiets). Dat krijgt de gouden status van ‘Company of the Year 2020’. Supermarktapp Crisp is verkozen tot zilveren ‘Company of the Year 2020’.
Welke bureaus er met een Dutch Interactive Award naar huis gaan voor hun werk, maken we hieronder categorie voor categorie bekend. Met het commentaar van de jury’s.
ACTIVATION
Winnaar Goud: Fondo – todaytomorrow
Fondo is een training-app voor álle wielrenners die willen presteren. Er is een doelgroep bereikt die doorgaans of in kleine (vrienden-)groepjes fietst, of alleen.
Een belangrijke factor voor de winst is ook dat Fondo heel snel en handig heeft ingespeeld op de actualiteit tijdens de corona maatregelen, zoals het geven van duidelijke tips om overlast van wielrenners te beperken. Geen grote mega-campagne, maar een goed gefocust, rond verhaal. Zonder poespas en tierlantijnen, deze case is de mooiste en slimste in deze categorie.
Winnaar Zilver: Hoe een gemeente jongeren bij de toekomst betrekt – Adwise
De jury vraagt zich af of Rijssen de eerste gemeente is die op een positieve manier viral is gegaan. Het is hoe dan ook knap gedaan, voor een heel klein budget. Een sympathieke campagne die slim in elkaar zit. Het enige nadeel is dat deze case nu zoveel aandacht heeft gekregen, dat je het binnen Nederland niet nog een keer kunt inzetten.
Deze case toont aan dat je geen mega budget nodig hebt om succes te hebben. De jury is onder de indruk en houdt van deze back to basics aanpak. De investment en activatie zijn enorm, zeker als je hiervan earned media value (EMV) berekent. Hier kunnen veel grote, top notch merken wat van leren.
B2B COMMERCE
Winnaar Goud: Kramp-App – Q42
De jury waardeert de bescheidenheid, maar het team heeft goud in handen. Dit is een innovatieve oplossing voor een echt gebruikersprobleem. En dan zit de salesfunnel nog niet eens diep in de app verwerkt. Feedback ophalen bij gebruikers, doorontwikkelen en knallen. De ervaring is dichtbij de gebruiker opgezet: sterk human centered ontworpen. Goed. Zeker voor een B2B-omgeving prijswaardig.
Winnaar Zilver: Bouwmaat: Hoe maak je unieke en persoonlijke aandacht omnichannel? – Ternair
Bouwmaat voelt de klant goed aan en weet een moeilijke doelgroep zonder kunstgrepen (met de klantenkaart) mee te krijgen naar een nieuwe wereld. Dit alles op een natuurlijke wijze. Indrukwekkende cijfers ook. Het begeleidende bureau toont zich overigens ook als een probleemoplossende klantdenker. De casus heeft veel trekken van een B2C-benadering. Dat is de kracht ook. Het advies van de jury: pik nog meer dingen uit B2C e-commerce. Het past jullie.
BRAND
Winnaar Goud: Dott: een merkidentiteit die je van A naar B naar C brengt – Resoluut
Dott heeft vier duidelijke merkwaarden geformuleerd, die goed zijn doorgevoerd in alle touchpoints, de business en de interne organisatie. Leuk hoe de symboliek van de plattegrond van de stad terugkomt in de designtaal van het merk. Het totaalconcept van sustainability spreekt erg aan. Daarbij wordt erg goed ingespeeld op de soms tegenstrijdige behoeften van de stad en de eindgebruiker met behulp van technologie.
Een nieuw merk dat op een doordachte wijze is neergezet, waarbij de merkwaarden zowel intern als extern sterk leidend zijn. Qua merk-metrics kunnen ze als jong bedrijf nog minder laten zien. Maar uit de reeds geboekte successen en snelle groei blijkt dat het concept knap aansluit bij de soms uiteenlopende belangen van zowel steden als eindgebruikers.
Winnaar Zilver: Online bank, menselijke service – HERC the agency
Goed onderbouwde case van Knab. Professioneel. De uitvoering is onderscheidend in de bankwereld, dit is duidelijk terug te zien in de cijfers. Qua consistentie zijn er nog een aantal vraagtekens. De merkidentiteit wordt campagnematig goed uitgerold, maar komt minder terug in reguliere middelen en uitingen. De metrics waren indrukwekkend en goed gepresenteerd als team. Knab lijkt echter minder consistent in het doorvoeren van de onderscheidende merkwaarden/identiteit in alle uitingen.
CAMPAIGN
Winnaar Goud: Massaal jongeren werven via WhatsApp solliciteren – Maximum
Een innovatieve manier van solliciteren, een internationale primeur, die past bij het merk Action. Het is goed gelukt om de ‘unreachable’ doelgroep jongeren te bereiken en converteren. Daarbij is de campagne opgepikt door influencers. Al met al overtuigende cijfers en een energieke to-the-point case presentatie. Een volgende stap zou zijn om het middel WhatsApp in te zetten voor retentie op de werkvloer.
Winnaar Zilver: Knab bedankt show – Lijm Amsterdam
Campagne met het hart op de juiste plek. Goede vertegenwoordiging van de merkwaarde ‘dichtbij’. Balans tussen emotie en relatie met de klant en daarbij het budget niet verkwisten. Origineel en technisch complex cross-mediaal idee, in detail goed uitgevoerd. Daarbij is het gelukt om de doelgroep te bewegen, talkability te creëren en te leren van eerdere jaren. In een woord: knap.
Het is gelukt om een grote landelijke campagne toch ‘dichtbij’ te laten voelen en wederom een originele invulling te geven aan de jaarlijkse ‘bedankt campagne’.
COMMUNITIES
Winnaar Goud: Fondo – todaytomorrow
Fondo is een training-app voor álle wielrenners die willen presteren. Een initiatief van de KNWU. De jury vindt de grootste uitdaging voor deze case: hoe haal je de grote groep Strava gebruikers naar Fondo? Grote kans dat Fondo dat gaat lukken. Want Fondo is goed! De strategische opbouw klopt en de integratie met andere apps is slim gedaan. Knap wat allemaal is gerealiseerd binnen een jaar met een beperkt budget. De resultaten zijn indrukwekkend. Bovendien speelt Fondo perfect in op de actualiteit zoals afgelopen voorjaar het geval was met de Corona maatregelen. Kortom petje af!
Winnaar Zilver: Justdiggit traceable donations – DEPT
Een digitale marktplaats waar donoren zijn verbonden met Afrikaanse boeren. Een goed verhaal en een mooi doel. De jury waardeert de transparantie. De case werkt nu in al zijn complexiteit, heel knap gedaan. Ook de toepassing van een chatbot is goed gedaan. Kortom veel complimenten en respect. De jury heeft wel een tip voor de toekomst: wees alert op de fraudegevoeligheid. Vorig jaar won deze case geen prijs omdat er nog geen resultaten waren. Dit jaar verdient Justdiggit een award.
CONTENT
Winnaar Goud: 75 Jaar bevrijding – NOS
Conceptueel sterk, met een innovatieve vertelmanier en een goede cross-mediale uitwerking. Het oog voor detail valt op – zoals bij de kleur- en fontkeuze. Goed ook dat het publiek erbij betrokken is via de locaties van de nieuwsfeiten. Verbetersuggestie: probeer de aandacht voor het onderwerp levend te houden. Bijvoorbeeld door het structureel te integreren met het onderwijs. Dit concept kan op (tal van) andere onderwerpen worden toegepast. Actualiteit in historische context plaatsen is bijzonder waardevol.
Winnaar Zilver: Eerst Dit, Bijbelpodcast – Evangelische Omroep
Een product dat er nog niet was met content in het hart van de doelgroep. Plus een zelf gevonden verdienmodel. De contentstrategie is verrassend uitgebouwd, de kansen die zich aandienden zijn goed gezien en benut. We zien uit naar de verdere uitbouw van de activiteiten en community.
CORPORATE
Winnaar Goud: Werkenbijdefensie.nl recruitment website – Maximum
Bij de vernieuwde site van Werkenbijdefensie.nl is op alle niveaus veel interactie en beweging. Helemaal van deze tijd. Mooi pluspunt vindt de jury: de diversiteit is prima op orde en de design sluit hier naadloos op aan. De resultaten laten zien dat defensie goed bezig is. De transitie van inside out naar het centraal stellen van de bezoekers is knap gedaan. Deze case verdient echt goud.
Winnaar Zilver: Van Nuon naar fossielvrij Vattenfall – Clutch
Vattenfall Nederland wenste een ingrijpende online rebranding die aansluit op de internationale missie van het energieconcern. Dat is goed gelukt. Het is knap en verdient respect om branding in te zetten als aanjager van digitale transformatie en de verbetering van de complete digitale performance. Deze is case is een voorbeeld waar veel corporates zich aan kunnen optrekken.
DATA
Winnaar Goud: Digitale transformatie voor Omoda – DEPT
Schoenenretailer Omoda wil zijn klanten op alle kanalen net zo goed bedienen als in de fysieke winkel. Een Customer Data Platform is ontwikkeld dat de product- en klantkennis moet optimaliseren. Aankoopdata wordt goed gekoppeld aan retourdata, waardoor bestsellers die weinig worden geretourneerd beter worden aangeboden. De focus ligt op mensen met een hoge omzetwaarde. Hierdoor wordt het aantal retouren flink verminderd, met als gevolg fors minder omzetderving per maand. De omzetstijging via Google is bijna 90 procent in een half jaar tijd. Knappe resultaten in een competitieve markt.
Winnaar Zilver: Relevantie door personalisatie wanneer het echt nodig is – Perplex Digital
Het keurmerk voor echtscheidingen willen zijn, dat is wat de Nederlandse vereniging Familie- en Erfrecht Advocaten en Scheidingsmediators (vFAS) nastreeft. Niet door dat heel hard te roepen via advertenties, maar door organisch echt goede content te bieden. Daarom is speciaal het nieuwe platform Verder-online.nl gebouwd, met impliciete personalisatie op zachte waarden als emotie en persoonlijke situatie. Met succes, want de content doet het heel goed bij de geselecteerde persona’s. Deze website blinkt uit in een goede langetermijnstrategie met relevante content en integere personalisatie.
SERVICE
Winnaar Goud: Een duurzame oplossing voor vraag & aanbod in de binnenvaart – SWIS
De jury is erg onder de indruk; ook met de insteek van de presentatie. Ze steken binnen deze categorie met kop en schouders uit boven de rest. Een krachtige een duurzame oplossing voor een sector die bekend staat om zijn terughoudendheid en conservatisme. Het platform combineert vraag en aanbod op een bijzonder transparante manier, waarbij verschillende processen en tientallen databronnen worden samengesmolten en vereenvoudigd. Een innovatieve marktplaats zoals deze bestaat elders nog niet. Heeft veel perspectief voor internationale uitrol. De jury heeft veel vertrouwen in de makers en hun ambitie om de binnenvaart – met liefde, kennis en kunde – groter te maken.
Winnaar Zilver: Kolibrie Payroll – SPING
Een sterke, nuttige oplossing om de payroll dienstverlening te versimpelen, onboarding van nieuwe medewerkers te versnellen en horecaondernemers te ontlasten. Goed doordacht en uitgebreid getest. Dit heeft geresulteerd in een flinke tijdsbesparing (duizenden uren bespaard door automatisering) en grote procesoptimalisatie (40x snellere onboarding). Een knappe presentatie!
TOOLS
Winnaar Goud: Advantiv: maximale impact op het hoogste niveau in de funnel – Searchresult, an Adeptiv agency
Searchresult heeft in nauwe samenwerking met opdrachtgever T-Mobile de crossmediale planningtool Advantiv ontwikkeld, waarbij een algoritme bepaalt wat de impact is van exposure in alle mogelijke digitale kanalen op branding-KPI’s zoals merkbekendheid. Bedoeling was om meer rendement te halen uit budgetten voor merkcampagnes. Dit model leidt tot goede resultaten. Deze tool geeft focus bij wat er gemaakt moet worden voor de verschillende online kanalen. Knap hoe onderliggende wetenschappelijke modellen praktisch worden toegepast. De resultaten voor T-Mobile laten zien dat de impact groot kan zijn.
Winnaar Zilver: Eenvoudig video’s ondertitelen met Triple8 – Gravity
Automatisch én kwalitatief video’s laten ondertitelen is een uitdaging die Gravity uit eigen onvrede is aangegaan. Dat heeft geresulteerd in de dienst Triple8. De ambitie was om het dermate toegankelijk en betaalbaar te maken dat het de nieuwe standaard zou worden. Met tienduizend gebruikers in minder dan een jaar tijd is er een vliegende start gemaakt. Van kleine vloggers tot ING, Discovery en NOS. Een goede, toegankelijke en gebruiksvriendelijke dienst, die vanwege het gebruik van open-source bronnen wel het risico loopt om te worden gekopieerd.
DIGITAL FOR GOOD
Winnaar Goud: Duurzame gezondheidsbevordering door inzet Happi Huid app – E-sites
Een mooi schaalbaar concept dat vanuit continuïteit is opgezet. De eindgebruiker staat centraal. Zowel de arts als de patiënt. De diepe inhoudelijkheid valt op positieve wijze op. Evenals dat het niet zozeer om gaat het huidprobleem, maar om de systeemverandering die de app teweegbrengt. Mede door betrekken verschillende spelers zorg, pharma en andere partijen in de zorg. Aanbeveling van de jury: laat bezoekers binnenkomen in een dedicated omgeving in plaats van hen tussen opties te laten kiezen.
Winnaar Zilver: Hoe we uithuisplaatsing van kinderen helpen voorkomen – Greenberry
Deze case valt op door onder andere de verregaande user centricity. En doordat de vorm daaruit is voortgekomen. De combinatie van het fysieke bord en de digitale interface is sterk. Door de solide opbouw lijkt het concept ook goed door te ontwikkelen. De lat is hoog gelegd, het proces goed uitgedacht en uitgevoerd.
DIGITALE TRANSFORMATIE
Winnaar Goud: Grolsch Duurzame Horeca – TRIMM
Op dit online platform ondersteunt Grolsch haar horecaondernemers met selfcare, data en (markt-)inzichten. Hiermee is een hele sector in beweging gekomen. Dat lukt alleen als je de juiste methodes, systemen en techniek toepast en de impact op de organisatie aanstuurt. Want de lat ligt hoog in deze extreem competitieve markt.
De jury vindt het mooi dat complexe analyses simpel zijn weergegeven. Deze case komt het dichtst in de buurt van het totaalpakket van digitale transformatie. Niet alleen qua techniek, maar ook in het contact met de klant. Het platform is daarbij gebouwd en gevalideerd in een voor de klant (horeca-ondernemers) moeilijke periode, tijdens de intelligente lockdown dit voorjaar. Verschillende bedrijfstakken zijn geholpen met deze digitale transformatie.
Winnaar Zilver: Digitale transformatie voor groei bij The Rent Company – Loyals
The Rent Company is specialist in de verhuur van laptops, chromebooks en tablets voor het onderwijs. Ook dit bedrijf heeft door corona heel snel moeten schakelen en opschalen Er moest snel worden geleverd om thuisonderwijs voor iedereen mogelijk te maken. Met de gedigitaliseerde workflow is dat zonder al te veel obstakels gelukt.
Een aansprekende en sympathieke case. In de praktijk is aangetoond dat de digitale transformatie zorgt voor schaalbaarheid. Dit heeft ook direct impact op de factoren mens en organisatie. Het gaat om grote aantallen, waarbij de focus scherp blijft. In no-time zorgt The Rent Company voor reparaties, leveringen en maatwerk.
DISRUPTER
Winnaar Goud: Crisp, From farm to fork voor het grote publiek – dentsu ACHTUNG!
Mooi design en product. Disrupting marktplaats. Slimme knappe logistiek. Crips blinkt uit in idee en uitvoering. Iets wat zeer complex is, simpel doen lijken.
Winnaar Zilver: YoungOnes – #eigenbaas – Freshheads
Bijzonder mooie interface. Een uitzendbureau in je broekzak. Founders zitten er niet “voorzichtig in”. Alles klopt aan deze case.
E-COMMERCE
Winnaar Goud: Crisp, From farm to fork voor het grote publiek – dentsu ACHTUNG!
Dit is een rond verhaal. De presentatie leek een goede pitch voor een fundingronde. Dat pakt de jury. Er waren geen losse eindjes of open vragen. Ook niet over de cijfers. Alles klopte. Ook bij het bedrijf staat de klant voorop. Dit is echt e-commerce. Constructief bedoelde feedback: een kwart van de nieuwe gebruikers komt uit organische kanalen. Dat komt uit de lucht vallen. Het loont om dat te bestuderen en de waarde te bepalen.
Winnaar Zilver: Kruidvat Black Friday; E-commerce succes door personalisatie – Greenhouse
Gedreven en qua stijl transparant. Het is een compliment op zich dat de casus wordt gebruikt als interne standaard bij de ASW-groep. Er wordt goed gebruikt gemaakt van de beschikbare techniek. De jury herkent dat het team de juiste klant zoekt en goed in het vizier houdt: sturen op markt en klantdata om dichterbij de klant te komen. Een dynamische manier van campagne voeren.
NIEUWE INTERFACES
Winnaar Goud: Hey Google, ik wil praten met ‘De Donald Duck’ – Greenhouse
Mooie cijfers, erg veel gebruikers. Een van de eerste Google Home applicaties die helemaal af is. Schaalbaar en internationale potentie. Mooie digitale add on voor het merk.
Winnaar Zilver: Hulppiet, het interactieve sinterklaasverhaal van bol.com – DEPT
Tech die is gebruikt, is zeer goed uitgevoerd. Het is echt af! Alle doelstellingen zijn behaald, wat een prestatie op zich is. Jury miste conversie naar sales, ook al was dit niet een van de doelstellingen.
EERVOLLE VERMELDINGEN
- Nieuwe Interfaces: Toverspiegel – Q42
Leuke manier om voice breder in te zetten in interactieve spiegel. De technologie is nieuw en bijzonder. Het experimentele karakter van de case is lovenswaardig. Er is een oplossing in elkaar “gehacked” die erg goed werkt.
- Company of the Year: Radboud UMC
Een uitstekend voorbeeld van een relatie waarbij specifieke expertises worden gebundeld om een duurzame oplossing te realiseren. Dat is a-typisch voor een instituut met medische specialisten. De openhartige samenwerking leidt tot echte innovatie. In een weerbarstige situatie is iets belangwekkends gerealiseerd. Een uitstekend voorbeeld dat onze beroepsgroep van digitale bureaus tot meer in staat zijn dan digitale middelen maken.
PROFESSIONAL BEST IN DESIGN
Winnaar:
Liza Enebeis – Studio Dumbar
Je bent een groot ambassadeur voor het vak èn Dutch Design. Het project DEMO, het Design in Motion Festival is daar een gaaf voorbeeld van.
PROFESSIONAL BEST IN TECH
Winnaar:
Tijmen Mulder – Robotkittens
Creatie en techniek zijn voor jou vloeiende lijnen, Snelwegsprookjes van Volkswagen bewijst dat.
PROFESSIONAL BEST TALENT
Winnaar:
Joca van der Horst – Momkai
De prijzen voor ONDA is indrukwekkend, we verwachten je komende jaren in andere categorieën weer op het podium!
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond