Dit zijn de winnaars van de Dutch Interactive Awards 2021
Tijdens een feestelijke live online uitreiking van de Dutch Interactive Awards zijn zojuist de beste Nederlandse interactieve cases bekroond.
De Dutch Interactive Awards (DIA) zijn dé prijzen voor het allerbeste interactieve online werk van Nederlandse bureaus. De awards worden sinds 2010 jaarlijks uitgereikt. Emerce organiseert dit jaarlijks samen met Dutch Digital Agencies.
De show is het resultaat van een juryronde die eerder per videoverbinding plaatsvond. Op 16 april presenteerden de 73 kanshebbers in 15 rubrieken hun werk aan de vakjury’s.
Om in aanmerking te komen voor een felbegeerde award krijgen bureaus de gelegenheid om hun cases aan te melden. Alle cases worden beoordeeld door een onafhankelijke jury bestaande uit industrie experts. Zij beoordelen de DIA cases op concept, design en UX, resultaat en optimalisatie. Elke categorie heeft een Gold en Silver Award.
Sinds 2014 worden ook prijzen uitgereikt aan de beste online professionals: de Dutch Interactive Professional Awards (DIA PRO’s). Dit jaar gingen de vakprijzen voor Best in Tech naar Adrian klingen van Dept, Margot Gabel van Build in Amsterdam voor Best in Design en Jori Regter van Burst (part of Intracto Group) voor Best Talent.
De volgende bureaus gingen met een Dutch Interactive Award naar huis:
DIGITAL FOR GOOD
Winnaar Goud: Superbrains Lifestyle Game, Angry Nerds
Een zeer overtuigende case met een denderende presentatie. Super Brains pakt een groot maatschappelijk probleem aan want het aantal mensen met ADHD en ADD groeit. Super Brains biedt een combinatie van slimme, leuke en praktische behandelmethoden die blijkens de cijfers goed aanslaan. De klinkende gebruikscijfers wijzen erop dat patiënten echt baat kunnen hebben bij serious gaming. Parnassia kan hierdoor ook een efficiencyslag maken in de behandeling omdat er minder tijd nodig is voor administratie. Een mooie samenwerking tussen creatie, verzekeraars, academici en de zorg.
Winnaar Zilver: Een veilige ID op je mobiel, Informaat
IRMA pakt het enorme en complexe maatschappelijk probleem van privacyschending op een zeer grondige en doordachte wijze aan. Begin er maar eens aan. De filosofie is simpel: deel alleen de data die relevant zijn voor die case en houd je data zelf in beheer. Het is slim dat ze een goed partnership met de stad Amsterdam hebben opgezet. De ambities rondom dit project zijn groot en hetzelfde geldt voor alle mogelijkheden. Een uitrol in meer steden ligt in het verschiet. Alle lof voor de grondige en veelomvattende aanpak die men heeft gekozen.
DIGITALE TRANSFORMATIE
Winnaar Goud: Twill: Wereldwijde logistiek. Digitaal geregeld., Soda studio
Een gouden voorbeeld van een digitale transformatie in een traditionele organisatie. Het valt op hoe goed dit naast de bestaande organisatie is neergezet. Met een strakke uitwerking heeft men ervoor gezorgd dat digital succesvol een nieuw segment aanboort. De openheid van het platform biedt volgens de jury bovendien erg veel potentie. De presentatie laat zien dat de betrokkenen grip hebben op de zaak.
Winnaar Zilver: Internationaal Film Festival Rotterdam – Volledig digitaal, Burst (part of Intracto Group)
Dit noemt men nu een transformatie. In een korte tijdsperiode werd er binnen het bestaande festival een heel nieuw concept ontwikkeld dat nieuwe business oplevert. Dat hierbij de samenwerking werd gezocht met partijen zoals Cinekid en IDFA maakt de casus extra sterk. Alles is netjes klaargezet voor doorontwikkeling. Het vergt lef om een fors budget in zo’n korte tijd uit te geven.
DISRUPTER
Winnaar Goud: Duurzaam voedsel uit een gerobotiseerde vertical farm, INFO
Voor deze winnaar zijn eigenlijk maar weinig woorden nodig. De jury vindt het bijzonder knap wat hier is neergezet: namelijk een zeer complete casus. De IoT-interface levert bergen aan data op die de onderneming heeft gekanteld van een boeren- naar een databedrijf. Met zeer groot potentieel.
Winnaar Zilver: MotionCloud: Innovative motion data specialist platform, TRIMM
Deze zilveren case heeft de potentie van goud. Daarvoor moet men wel aan de branding werken, maar dat lijkt nog niet bovenaan de agenda te staan. De jury kijkt reikhalzend uit naar de resultaten, er valt in deze markt namelijk veel te winnen. Er is een grote stap gezet door het systeem naar de cloud te brengen en daarmee de dienstverlening te veranderen. Het is nog zoeken naar het effect van de uiteindelijke product/market-fit. Ga zo door, de jury ziet uit naar meer disruptie.
CAMPAIGN
Winnaar Goud: Oudejaarstrekking Staatsloterij 2020 – Frummel, Greenhouse, Mindshare, TBWA/Neboko, BlauwGras, Men in Green, Het PR bureau.
Deze ronde case levert een goede multimediale campagne met indrukwekkende cijfers en een perfecte balans tussen emotionele lading en functionele uitvoering. Daarbij werd twee keer goed ingespeeld op COVID-19 – door aan te haken op het heersende sentiment en bij sluiting van fysieke verkooppunten te schakelen naar digitaal. De jury hoopt volgend jaar weer een fr-diertje terug te zien!
Winnaar Zilver: Buurtkeukens e-commerce succes door data & automatisering, Tomorrowmen
Een zeer charmante case waarbij het is gelukt om het maximale te halen uit een heel beperkt budget. Er staat een strakke, hyperlokale, geautomatiseerde campagne die goed werd uitgevoerd. In de context van een pandemie is de stap gezet van ‘red de foodtruck’ naar een nieuw businessmodel. Volgens de jury kan er met een beetje extra marketing zelfs nog veel meer resultaat worden geboekt.
COMMUNITIES
Winnaar Goud: Eentweetje.knvb.nl | online community voor bestuurders, Yard Digital Agency
De community zorgt voor een gamechanger in de manier waarop de KNVB communiceert. In plaats van te zenden vanuit een ivoren toren faciliteert de bond nu contacten tussen verenigingsbestuurders. En laat dus, om in voetbaltermen te blijven, de bal het werk doen. Bestuurders kunnen veel van elkaar leren en op deze manier profiteren verenigingen uitstekend van de kennis en ervaring van anderen. De jury noemt de schaalbaarheid extra mooi. Zo zou een bestuurder van een voetbalclub ook kennis kunnen uitwisselen met een hockeyclub uit dezelfde stad of met andere maatschappelijke organisaties. Een verandering van van top-down naar peer-to-peer.
Winnaar Zilver: Esports Defensie, Radancy Nederland
De keuze voor esports oogt professioneel en levert daarnaast indrukwekkende resultaten op. De jury vindt het tekenend dat de politie een vergelijkbare benadering kiest. Er is vooraf goed nagedacht en dat heeft ertoe geleid niet zelf een platform te bouwen, maar aansluiting te zoeken bij iets bestaands. Defensie beseft dat dit slechts één van de touchpoints is en zet dus niet direct in op rekrutering. Hoewel de case positieve reacties oproept, blijft er ruimte over om een echte community te laten ontstaan.
NIEUWE INTERFACES
Winnaar Goud: Mibo, Q42
Wie een echte nieuwe interface zoekt, vindt er één in Mibo. De makers spelen met de oplossing in op een enorme marktbehoefte. Er zijn veel zaken ingebouwd die ware interactie triggeren. Deze gouden case vertaalt technologie naar iets menselijks en zorgt voor een verandering op lange termijn.
Winnaar Zilver: De Kumara Challenge. Dé flightsimulator voor topbestuurders., &ranj
Het valt de jury meteen op hoe innovatief dit werk is voor het vak. De Kumara Challenge biedt een nieuwe interface waarbij men in het product flexibiliteit heeft ingebouwd. Een zeer indrukwekkend resultaat: uit geen enkele bestaande manier van ‘assessen’ haal je honderdvijftig datapunten.
ACTIVATION
Winnaar Goud: FRAMED, FCB Amsterdam
Dit werk is het goud overduidelijk waard. Men heeft een urgent en groeiend maatschappelijk probleem aangepakt, zich daarbij realiserend steeds in overleg te moeten blijven met de beoogde doelgroepen. De mix van klassikaal onderwijs en gaming is goed gekozen, de resultaten zijn indrukwekkend. Maar liefst 58 procent van de scholen heeft concrete interesse en de app werd – ondanks een lastige lancering tijdens de lockdowns – al 30 duizend keer gedownload. Dit zijn stuk voor stuk belangrijke activatie stappen richting de uitrol van concrete lesprogramma’s op middelbare scholen.
Winnaar Zilver: New York Pizza goes local, Netprofiler
De overgang van offline folderen naar online activatie maakt deze case in de ogen van de jury bijzonder. Dat men erin slaagde deze stap te zetten binnen een complexe omgeving van franchisers met een eigen budget en marktbenadering, maakt het werk imposant. New York Pizza heeft een fijnmazige oplossing bedacht en de franchisenemers hierin weten mee te nemen. Dat komt mede door de transparantie: de deelnemers kunnen zelf op dagbasis de resultaten monitoren. Ook de volgende fase interesseert de jury zeer: het optimaliseren en automatiseren over alle kanalen heen.
B2B COMMERCE
Winnaar Goud: Twill: Wereldwijde logistiek. Digitaal geregeld., Soda studio
De jury ziet in deze case een transformatie in optima forma. Er is gezorgd voor een start-up binnen de gelederen van het bedrijf met een eigen mandaat en volle ondersteuning. De business klopt, schaalt doordacht op en geeft daarmee het voorbeeld voor de gehele organisatie. Het levert zonder meer een wereldwijde businesscase op in een enorme markt.
Winnaar Zilver: Het Bugaboo Business Platform, Emakina.NL
De implementatie van dit nieuwe platform is strak en kundig. Zeker door de complexiteit van verschillende soorten retailers resulteert dit in een zilveren beoordeling. Het redesign van het bedrijfsmodel door transparantie en voorraadbeheer in te brengen, levert de consument veel meer zekerheid op.
BRAND
Winnaar Goud: citizenM, Triple
De jury bestempelt dit als een zeer rijke casus en beloont deze daarom graag met goud. Er is durf getoond om anticyclisch te investeren en juist in deze tijd aandacht te besteden aan digitalisering. De oplossing is digitaal sterk en data centric. Ondanks een zeer moeilijke tijd voor de hospitality zijn er mooie resultaten gepresenteerd.
Winnaar Zilver: Gewoon fijn voor elkaar, Digital Growth Agency
Op alle aspecten goed doordacht en ‘spot on’ in een moeilijke markt. Met die woorden onderstreept de jury de zilveren beloning. Naast een mooie pay-off is het idee om extra hulp in huis te positioneren als ‘gewoon’ passend bij de tijdsgeest. Daarmee staat er een sterke nieuwe identiteit die goed uitgevoerd op alle kanalen de doelgroep bereikt.
CORPORATE
Winnaar Goud: ASML All Employee Meeting, Creative Animal
De jury is onder de indruk van deze gouden casus. Dat men een beleving internationaal en met zo’n impact weet over te brengen, krijgt alle lof. Het werk is technisch gewaagd en knap verzonnen. Dat men bestaande technologie goed en innovatief toepast voelt bovendien slim. Een prachtige interface die mensen emotioneel raakt en echt interactief oogt. De vraag die rijst: was dit eenmalig of krijgt het een vervolg?
Winnaar Zilver: Waarmaken van ambities, DotControl & Rockboost
Van ‘best in class’ van de industrie naar ‘best in class’ van heel Nederland. Het is de jury overduidelijk dat de nadruk ligt op het betrekken van alle stakeholders. Iedereen werd bij het design betrokken. De mens staat daardoor centraal en de organisatie zelf is de campagne. Het is goed terug te zien in het aantal contacten vanuit de website: iedereen voelt bereikbaar. Voor een B2B-site heeft men de funnel bijzonder goed in kaart gebracht: dit is next level.
E-COMMERCE
Winnaar Goud: HEMA-app, Q42, Fabrique, Polteq
De jury deelt de gouden beoordeling uit aan een technisch hoogstaande case waarin met innovatieve nieuwe technologie werd gewerkt. Het resultaat mag er zijn en is meer ‘on par’ gebracht met wat de klant gewend is van de grote wereldwijde platformen. Dit zijn prachtige stappen voor een zeer sterk merk.
Winnaar Zilver: Het Grote Speelgoedboek & Speelgoedboek App, Dept
Met dit werk zijn er bruggen gebouwd tussen twee doelgroepen met verschillende behoeften. Enerzijds de ouders en aan de andere kant de kinderen. De integratie van twee apps, twee doelgroepen en twee kanalen stemt positief. De jury ziet een dankbaar ontwerp dat slim is in het claimen van het sinterklaasmoment en het doorgronden van de ‘DMU’.
TOOLS
Winnaar Goud: FieldScout, Uselab
Wat je noemt ‘connecting the dots’. FieldScout maakt complexe big data inzichtelijk voor het boerenbedrijf. De tool doet dit op een knappe manier en bewerkstelligt daarmee dat boeren milieuvriendelijker en beter gaan werken. Daarmee levert dit gouden werk een positieve invloed op de bedrijfstak en de maatschappij. Kortom: een prachtige en impactvolle case.
Winnaar Zilver: Mibo, Q42
De tool speelt zeer goed in op de tijdsgeest. In korte tijd is met een klein team resultaat geboekt en met mond-tot-mondreclame voor groei gezorgd. De tijd is rijp voor een wereldwijde aanpak en concurrentiestrijd.
SERVICE
Winnaar Goud: citizenM, Triple
De jury deelt hiermee een prijs uit voor de lifetime achievement. Deze gouden case zet de standaard in de hotelindustrie en staat daarmee op eenzame hoogte. Can’t touch this. Alle eerdere stappen van het ontwikkelproces waren een trede hoger en het is knap dat zoiets strategie wordt en blijft. De applicatie is voor werkelijk de hele klantreis van A tot Z, binnen en buiten het hotel, sterk ontwikkeld, de performance onverminderd goed.
Winnaar Zilver: Het digitale thuis voor elke Rotterdammer, Soda studio, We are you
De praktische aanpak en goede resultaten maken dit een mooie case. Dat men vanaf nul startte en nu dit al heeft staan is bovendien bewonderenswaardig. Het valt de jury op dat er lang en veel werd getest met gebruikers en dat er goed naar hen is geluisterd. Ook technisch is er, bijvoorbeeld met diepe integraties naar externe partijen, knap werk geleverd. Dit serviceniveau kennen we uit de hotelbranche. Bijzonder dat Woonstad Rotterdam dit naar deze sector brengt.
DATA
Winnaar Goud: Meer bezoekers, meer gebruiksgemak, MEER HEMA, Merkle
Zoals een echte gouden case, staat hier sterk werk. De doelgroep werd mede door het gebruik van mirror audiences erg slim verrijkt. De dataflow oogt zeer professioneel en wordt op meerdere plekken succesvol uitgenut. De presentatie liet volgens de jury zeer duidelijk zien dat men precies weet waarmee iedereen bezig is.
Winnaar Zilver: Shell Fleet Solutions – Lead generation 2020, Mobile Journey
De zilveren waardering gaat naar een knap en uit het niets ontwikkelde case. Dat de inzet van data ervoor zorgt dat men toch virtuele events kan bijwonen oogst lof. De gekozen aanpak levert nu de potentie om internationaal uit te breiden. Gezien het startpunt van Shell voelt dit krachtig. Er is echt wat gebouwd.
CONTENT
Winnaar Goud: Oorlog-stories, Evangelische Omroep
Hiermee levert men echt het hoogste niveau van vernieuwing en emotionele betrokkenheid af. Het is bijzonder knap hoe men een stuk drama in een heel nieuw format heeft gegoten dat vervolgens aansluit bij de mediaconsumptie van een jongere generatie. Er is een goede balans gevonden tussen een zwaar thema en de vluchtigheid van de nieuwe media. De jury is onder de indruk van het inlevingsvermogen en de samenwerking van de partijen die betrokken zijn bij de productie. De jury was geroerd door deze gouden case.
Winnaar Zilver: Het kennis platform van de publieke omroep, IN10
Dit platform voelt als een baken van rust en objectiviteit. In het oerwoud van nieuws en kanalen zorgt het voor antwoorden op de belangrijke vragen die op dit moment spelen. De content wordt daarbij efficiënt en schaalbaar geproduceerd, met voldoende diepgang. De retargeting en cross-selling zijn goed ingezet om mensen aan te trekken en te informeren. Chapeau dat de NPO deze maatschappelijke rol op zich neemt.
EERVOLLE VERMELDINGEN
- Serviceplatform Match bevordert taalcoaching anderstaligen, Way2Web Software
Deze aantrekkelijke case verdient de waardering en een eervolle vermelding. Wat betreft functionaliteit is de opzet eenvoudig. Ondanks of dankzij dat gegeven blijkt de impact groot. Omdat men het bereik van de coördinatoren aanzienlijk vergroot, levert dit een sprong voorwaarts in hun werkveld. Het platform digitaliseert de modellen uit de fysieke wereld wat de deur open zet voor toekomstige andere vormen van matchmaking.
- ASML All Employee Meeting, Creative Animal
Deze interface levert in termen van engagement – het voornaamste criterium – een goed eindresultaat. Daarbij is de interactie goed vormgegeven. Het platform lijkt bovendien toekomstbestendig. De jury geeft de casus een eervolle vermelding: een close call en mist op een haar na het zilver.
PROFESSIONAL BEST IN TECH
Winnaar: Adrian Klingen – Dept
Werkelijk alle boxen voor een DIA PRO worden afgetikt. Binnen Dept Agency code standaarden neerzetten, coach zijn voor developers en dan ook nog eens een fantastische case: dit maakt Adrian een terechte winnaar.
PROFESSIONAL BEST IN DESIGN
Winnaar: Margot Gabel – Build in Amsterdam
Margot neemt een duidelijke ambassadeurspositie in binnen haar vakgebied. De presentatie die voor de inschrijving werd gedeeld is hier een mooi voorbeeld van. Verder laat ze met de redesign van Moooi een experimenteel en sterk ontwerp zien.
PROFESSIONAL BEST TALENT
Winnaar: Jori Regter – Burst (part of Intracto Group)
Lead zijn op het project voor het Internationaal Film Festival Rotterdam zou voor iedereen een indrukwekkende prestatie zijn, laat staan als diegene zich nog maar aan het begin van zijn carrière bevindt. We zijn heel benieuwd wat Jori in de toekomst allemaal voor elkaar gaat krijgen!
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond