Deel dit artikel
-

Divimove met overname in live events

Het Europees werkende videonetwerk Divimove neemt het live event Video Days over en rolt het vanuit Duitsland uit naar andere Europese landen. Het bedrijf van Fremantle Media combineert influencermarketing, socialmedia en live events.

In Duitsland wordt het tweedaagse events Video Days door vijftienduizend fans, veelal jongelui bezocht, als het in Berlijn en Keulen plaatsvindt. Naar het zich laat aanzien komt ‘Europa’s grootste bijeenkomst van YouTube-fans en -makers’ in de loop van 2018 ook naar Nederland.

Hoeveel Divimove, via Fremantle onderdeel van RTL Group, voor de overname betaalt houden de partijen voor zich. Video Days realiseert zijn inkomsten vooral met het verkopen van tickets en sponsorpakketten aan bedrijven als Deutsche Telekom, Facebook en Google. YouTube en DT blijven ook binnen de nieuwe constellatie aan boord, aldus Stephan Schilling van het uitdijende multichannelnetwork uit Berlijn. Het bedrijf is overigens opgericht door twee Nederlanders die destijds bij Zalando werkten, Brian Ruhe en Sebastiaan van Dam, en hun Duitse collega Philipp Bernecker.

Video Days begon in 2010 op initiatief van Christoph Krachten. Hij was ook de oprichter van multichannelnetwork Mediakraft, wiens Nederlandse tak tegenwoordig onderdeel is van Medialane. Het hele team van de eventorganisatie gaat mee naar de nieuwe eigenaar, ook Krachten en diens drie collega’s.

Schilling: “We gaan hun activiteiten integreren als onderdeel van Divimove Brandboost en het event uitrollen naar de zes markten waarop we in Europa actief zijn.” Vooralsnog betreft het enkel een b2c-event waar influencers en hun fans samenkomen. Het is niet uitgesloten dat er in de toekomst ook ooit een b2b-event bijkomt.

Begin vorige maand publiceerde RTL Group jaarcijfers waaruit bleek dat elf procent van de concernomzet uit Digital komt.

Divimove genereerde in 2016 19 miljard videoviews. Het aantal abonnees steeg met 35 miljoen tot 170 miljoen en de social influencers samen wonnen afgelopen jaar 100 miljoen fans, wat het totaal op 350 miljoen bracht. Het aantal influencers, dat zijn de videomakers, daalde met honderd tot 1.300. Divimove zegt dat dat komt door de keuze voor meer kwaliteit, waardoor afscheid werd genomen van een aantal makers.

Het MCN is actief in Duitsland, Nederland, Polen, Frankrijk, Italië en Spanje. FremantleMedia maakte bij de cijferpublicatie bekend dat het extra gaat investeren in Berlijnse mediabedrijf. “Deze beslissing stelt de oprichters van Divimove in staat om nog minstens twee jaar de teugels in handen te houden en de exponentiële groei van het bedrijf voort te zetten. FremantleMedia blijft in het bezit van 75 procent van de aandelen.”

Vrijdag begint Vidcon Europe plaats, een vergelijkbaar event dat wel een combinatie is van drie industriedagen en twee publieksdagen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond