Deel dit artikel
-

Dmexco: Adverteerders verlaten bureaus voor in-house programmatic

2018 was het jaar waarin adverteerders het heft in eigen handen namen en hun programmatic reclame-activiteiten insourceten. Nieuw onderzoek laat zien dat het merendeel geen bureau meer gebruikt maar dit commerciële handwerk zelf doet.

En deze trend zet in 2019 alleen meer verder door. Dat laat het nieuwe rapport ‘ Attitudes To Programmatic’ van IAB Europe zien, dat gisteren in Köln werd gepresenteerd op de Dmexco-beurs.

Naast de toename van insourcing beschrijft de belangenorganisatie van Europese adverteerders en uitgevers nog een andere trend. Adverteerders gebruiken dan wel minder externe bureaus, maar de inzet van externe consultants neemt daarentegen toe. Het handwerk gebeurt in huis, maar de expertise over markt en materie wordt nog wel ingehuurd. En meer dan voorheen.

“Adverteerders die insourcen doen dat voornamelijk vanwege controle en transparantie: meer operationele controle (50%), minder mediakosten (42%) en beter zicht op waar campagnes daadwerkelijk draaien (33%)”.

Adverteerders verwachten dat er komend tot tachtig procent meer zal worden uitgegeven aan programmatic advertising, reclame die volgens een veilingmodel wordt ingekocht. De grootste groei verwachten de onderzoekers bij digital out-of-home, audio en connected TV.

In 2018 gaven adverteerders voor 16,8 miljard euro uit aan programmatic reclame, veelal gericht uitgeserveerd met behulp van cookies met profielinformatie.

Foto: Koelnmesse (c)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond