Deel dit artikel
-

DMEXCO: RTL Duitsland gooit AI over tv-reclame

Tv-bedrijf RTL zet in Duitsland kunstmatige intelligentie in om de inhoud van commercials te ‘lezen’.

In eerste instantie willen de Duitsers daarmee voorspelling kunnen doen over de inwerking van reclameboodschappen op consumenten. Op langere termijn moet de kennis over impact een variabele worden op basis waarvan adverteerders reclameruimte gaan inkopen.

Zojuist presenteerde het tv-bedrijf de eerste resultaten van deze proef op de DMEXCO-beurs in Keulen. Dit wordt dit jaar louter virtueel gehouden.

Karin Immenroth, Chief Data & Analytics Officer, en hoofd van de afdeling Commercial Technologie & Data Matthias Dang lichtten tijdens een presentatie toe wat het concept Signatures Codes inhoudt.

Met behulp van beeld-, geluids- en tekstherkenning onderzoekt een AI-systeem wat hoe in beeld wordt gebracht. Het kijkt naar mensen, objecten, kleuren en luistert naar geluiden en woorden. Aan de andere kant van het scherm wordt respondenten gevraagd om met een apparaatje te reageren op de commercials. Door input en response te meten en vergelijken, krijgt RTL Deutschland een beeld van de impact.

Het AI-model moet nog verder getraind worden, maar wordt naar verwachting over niet al te lang in bedrijf genomen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond