Deel dit artikel
-

DML!: Datalab Pon mag vrij experimenteren

Het Datalab van Pon maakt iedere woensdag vrij om te experimenteren. “Als je daar geen tijd voor vrijmaakt komt er weinig van terecht,” zegt Kevin Haver op Digital Marketing Live! dat 3 november online gratis kan worden bekeken.

Pon is wereldwijd actief op het gebied van mobiliteitsproducten en -diensten en biedt ook honderden industriële oplossingen. In 1895 begonnen als kleinschalig familiebedrijf, groot geworden als handelshuis, bekendheid verworven als autohandelaar en inmiddels naar eigen zeggen toonaangevend in tal van markten.

Jaren geleden deed Pon al wel het nodige met interne data. Men had, zoals veel andere bedrijven, een Business Intelligence-systeem, maar dat was volgens Haver log en duur en de waarde van de data was ‘niet tastbaar’. “We wilden ook met kunstmatige intelligentie aan de slag.”

Een speciaal team van datawetenschappers is zich in eerste instantie gaan richten op de analyse van externe data. Een dochter die kleine graafmachines verkoopt kampte met een laag marktaandeel. Pon is toen allerlei bedrijven op internet en de KvK gaan analyseren om te kijken of er een match was. Door de juiste klantprofielen actief te benaderen werd 40 procent meer omzet behaald.

Voor een netwerk van fietsdealers werden 34.000 concurrerende winkels wereldwijd onderzocht om te kijken waar zich de belangrijkste ‘witte plekken’ bevonden. Die gegevens werden aangevuld met demografische data. “We hebben bijvoorbeeld gekeken naar regio waar veel gefietst werd”. Het bestaande dealerwetnetwerk kon op basis van deze data geoptimaliseerd worden: met 11 procent minder dealers werd 8 procent meer omzetgroei gerealiseerd.

Sinds enige tijd wordt ook interne data geanalyseerd. Met de aanbevelingen van Netflix als inspiratiebron werd onder meer slimme configuratiesoftware ontwikkeld voor Skoda op basis van gegevens van meerdere gebruikers.

Pon zou nu moeilijk meer zonder het team van 18 wetenschappers en AI specialisten kunnen, zegt Haver.

Registreer je gratis voor Digital Marketing Live op 3 november

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond