Deel dit artikel
-

Docdata wapent zich voor zwaar jaar

Het magazijn voor veel grote en kleine webwinkels Docdata maakt zich op voor een intensief jaar omdat zijn grootste klant, Zalando, wegvalt. Docdata toont vandaag positieve kwartaalcijfers en zijn nieuwe strategie voor de komende jaren.

Het jaar 2014 wordt er een van investeren in nieuwe klantrelaties en het vergroten van het aantal orders. Docdata publiceerde zojuist de kwartaalcijfers en vertelt de markt nogmaals dat het een ruw jaar wordt (PDF). Zalando als grootste klant neemt fulfilment helemaal in eigen beheer en neemt daarom afscheid van zijn Nederlandse leverancier.

De omzet zal een aardige duw krijgen. In Nederland is de omzetbijdrage tien procent, in Duitsland 31 procent.

Docdata’s omzet over het afgelopen jaar bedroeg 167 miljoen euro, wat een nettowinst van 8,7 miljoen euro opleverde.

In het kwartaalbericht geeft Docdata alvast een idee van hoe het zonder Zalando als grootste klant kan opereren: met groei.

Om die groei te faciliteren investeert het bedrijf zeven miljoen euro in verbetering en uitbreiding van zijn bestaande faciliteiten in Nederland, Duitsland en Polen.

Hoewel Zalando als klant wegvalt, houdt Docdata toch iets over aan die relatie. Kennis over het verwerken en afhandelen van retourzendingen in zeven landen. Dit soort specialistische bedrijfs- en verdienmodellen is het fundament van de toekomst van het bedrijf: diensten op maat.

In de marktpresentatie wordt een aantal bedrijfsmodellen genoemd die zijn ontwikkeld met klanten: snel op schaal productcategorieën aanleggen en uitleveren, omnichannel, merken als verkopers en gespecialiseerde wederverkopers en resellers van deals. Klanten met wie deze kennis is ontwikkeld zijn onder meer bol.com, Bijenkorf, Brax, Livera en iBood en Zalando.

Foto: Nina Matthews (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

C. Valli

Zullen ze weten dat een overgroot deel van de webwinkels amper 10.000 euro omzet per jaar heeft?

Succes, tarieven zullen helaas alleen maar hoger worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond