Deel dit artikel
-

‘Dominantie AI bij zoekopdrachten valt mee’

AI heeft traditionele zoekopdrachten amper verdrongen, zo blijkt uit een onderzoek van SparkToro. Volgens dit onderzoek gebruikt 95 procent van de Amerikanen maandelijks zoekmachines, waarvan 86 procent ‘frequente gebruikers’. Ongeveer 20 procent van de Amerikanen is een zware gebruiker van AI-tools, en bijna 40 procent gebruikt minstens één AI-tool minstens één keer per maand.

SparkToro — een platform voor publieksinzichten, opgericht door Rand Fishkin — heeft verschillende gegevens vergeleken. De ene groep bestond uit gebruikers van traditionele Amerikaanse zoekmachines zoals Google, Bing, Yahoo en DuckDuckGo; de andere groep gebruikte AI-tools zoals ChatGPT, Claude, Copilot, Gemini, Perplexity en DeepSeek.

De gegevens tonen aan dat traditionele zoekmachines nog steeds belangrijk zijn, zelfs voor zware gebruikers van AI. Des te meer gegevens Fishkin verzamelde, des te sterker hij overtuigd raakte dat de tegenstelling ‘AI versus zoekmachine’ grotendeels is verzonnen door media en influencers op zoek naar aandacht, en dus geen nauwkeurige weergave van de werkelijkheid vormt.

De cijfers verklaren niet waarom men al dan niet overstapt naar AI. Fishkin suggereert dat de adoptie van AI vertraagt omdat het gebruikt is verzadigd.

AI-tools (ChatGPT, Claude, Copilot, Gemini, Perplexity en DeepSeek) hebben sinds september 2024 geen prominente groeimaand gekend. Dat betekent niet dat het gebruik niet toeneemt, maar wel dat de groeisnelheid vertraagt.

Deel dit bericht

1 Reacties

Nils van der Knaap - Sky Internet Marketing

Veel marketeers hebben al laten weten dat verkeer vanaf Google (organisch) nog steeds belangrijk voor hen is.

Ook al neemt het totale verkeer af, mensen zoeken nog steeds een fysieke dienstverlener, zoals een loodgieter, verhuizer of een makelaar. En nieuwe schoenen zijn ook niet te vervangen door AI.

Het gebruik van zoekmachines is al jaren ingesleten bij mensen, en dat gedrag verandert niet zo snel.

AI-tools zijn wel een alternatief om te zoeken, maar dat betekent niet dat de oude manier per se verdwijnt. Net als da we nog steeds gedrukte media, radio en TV hebben na de komst van internet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond