Deel dit artikel
-

‘Dominantie IENS/Couverts remt digitale innovatie restaurants’

Sinds de overname van Couverts door IENS en diens moederbedrijf Tripadvisor staat de technologische vooruitgang van het restaurantwezen stil, vindt start-up Formitable. Het bedrijf haalde 280.000 groeigeld op bij business angels.

De kaarten op de markt voor recensies en online reserveren bij restaurants zijn verdeeld nu er één dominante partij is. Die voelt de noodzaak niet om te innoveren, vindt ondernemer Raymond Wilders. Eerder ontwikkelde hij met zijn compagnons Pocketmenu en verkocht dat om zich op Formitable te richten.

De start-up maakt vandaag bekend dat het 280.000 euro heeft opgehaald voor een systeem dat de ‘no shows’ in restaurants na online boekingen moet terugdringen. Het nieuw reserveringssysteem onderscheidt zich met tickets, reserveringen waarvoor de consument moet aanbetalen. Ron Blaauw pakt de primeur door als eerste in Nederland een aanbetaling te vragen voor zijn reserveringen.

Raymond Wilders: “We helpen restaurants om het maximale uit hun eigen kanalen te halen. Meer reserveringen, minder no-shows en een verbeterde interactie tussen restaurants en hun gasten. Ook is vastgelegd dat restaurants zelf eigenaar zijn van de klantendata. Dat heeft veel toonaangevende restaurants over de streep getrokken. Nu gaan we verder investeren in CRM-gebaseerde marketingfeatures. Restaurants zitten op een schat van data.”

Joost Nauta begeleidde de eerste financieringsronde: “Met tickets kun je rustige momenten promoten en meer rendement halen uit de pieken. Het is yield management verpakt in een reserveringssysteem. Dat trok me direct aan. Maar ook het ervaren en gepassioneerde team heeft mij en de andere investeerders overtuigd.”

Bij Formitable zijn inmiddels zeventig restaurants aangesloten. Eind dit jaar worden er 120 aangesloten restaurants verwacht.

Foto: Wim de Jong (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Hans Slaats

Het is opvallend dat als Emerce een artikel wijdt aan reserveringssystemen in de horecabranche, zij vergeet ‘the state of art’ in de markt te checken. Natuurlijk is het gemakkelijker, sneller etc om de boodschapper blind te citeren. Even een ‘bij de les blijven’ aanvulling: * Tickets in reserveringssystemen is al niet meer onderscheidend, dit passen wij al ruim twee jaar toe. *Ron Blaauw heeft allang niet meer de primeur, die werd 2 jaar geleden al weggekaapt door andere Michelinsterrenchefs tijdens de DDW waar horeca-events met volledige aanbetaling succesvol werden uitverkocht. En nog enkele malen is herhaald. *Promoties passen in het ticketingverhaal en werken daarin idd optimaal voor de restaurateur, maar is ook n ‘oude koe’. * Om over het eigenaarschap van klantendata nog maar te zwijgen. Mijn suggestie: zoek eens echt naar digitale innovatie in deze branche.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond