Deel dit artikel
-

Dossier retouren in e-commerce: betaald, doosloos en tweedekans

Zonder ruime retour-policies zou e-commerce niet zijn wat het nu is. Mede daardoor zijn retouren een van de grootste hoofdpijndossiers van de branche en zijn oplossingen hard nodig. Daarom duiken we in dit dossier in de belangrijkste trends en oplossingen.

De impact van betaalde retouren
De optie voor gratis retouren bij webwinkels wordt als klantvriendelijk en merkbouwend gezien, maar is in feite een enorme kostenpost en dataloos proces. Steeds meer e-commercespelers voeren dan ook betaalde retouren in. Lees welke impact dit op je organisatie heeft.

Retouren zonder doos: ook geschikt voor Nederland?
In de Verenigde Staten krijgt het al tractie: doosloze retouren, de productverpakking volstaat in steeds meer gevallen. Behalve gemak voor consumenten zou de ‘no box, no label policy’ ook kostenbesparingen voor webshops en milieuwinst opleveren. Hoe werkt dit? En wat gebeurt er in Nederland? Amazon en DPD hebben er vertrouwen in, Returnista en PostNL tonen zich kritisch.

Tweede kans: de businesscase achter de verkoop van retourgoederen
Of ze nu tweedekansje, retour deal of anders heten: een groeiende hoeveelheid retourgoederen vindt zijn weg weer naar de markt. Niet als partij, maar als individuele producten. Via een arbeidsintensief proces dat vragen oproept over de rendabiliteit. Onder andere bol.com en BuyBay delen hun ervaringen.

Voor het lezen van de artikelen is een Emerce Premium-abonnement nodig. Met dit abonnement heb je onbeperkt toegang tot premium content als achtergrondartikelen, rapporten, dossiers en exclusief nieuws.

Daarnaast krijg je ook nog eens gratis kaarten voor Emerce Digital Marketing Live! en Emerce E-commerce Live!, 10% korting op alle andere Emerce evenementen en ontvang je de Emerce 100 en de EGUIDE in print.

Meer informatie vind je hier.

Beeld: DHL

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond