Deel dit artikel
-

DoubleClick betreedt arena zoekmachine-marketing

DoubleClick komt nog voor het einde van het jaar met eigen toepassingen voor zoekmachine-marketing. Met lede ogen ziet het hoe Google en Overture succes behalen met 'contextual ads'. Ook DoubleClick lijkt een stuk van de koek te willen die nu verdeeld wordt.

DoubleClick is groot geworden op de markt voor buttons en banners. Het heeft zich de laatste jaren toegelegd op het leveren van de technologie Dart, de meest gebruikte methode ter wereld om banners op websites te plaatsen.

Volgens DMNews zal DoubleClick ook zoekmachine-advertenties gaan aanbieden als aanvulling op bestaande producten zoals de banner en de skyscraper. De advertenties in de vorm van tekstlinks zullen verschijnen op sites van ’content-partners’. Volgens DM News was er al geruime tijd kritiek op DoubleClick vanwege een afwachtende houding rond zoekmachine-marketing. De internetpublicatie zegt ook dat 24/7 Real Media zijn positie op de markt voor zoekmachine-marketing wil versterken, het zal ook de diensten voor 'contextual-ads' nog voor het einde van het jaar uitbreiden.

DoubleClick zegt zoekmachine-advertenties aan te gaan bieden omdat grotere klanten er nu ook naar vragen. “Als klanten jaarlijks vijfduizend dollar uitgeven aan advertentiecampagnes dan maakt dat niet zo veel verschil, als klanten tussen de 200.000 dollar en een miljoen dollar uitgeven, dan maakt dat wel het verschil,” zegt DoubleClick-CEO Kevin Ryan tegen ClickZ News.

Volgens eMarketer nam het gebruik van zoekmachine-marketing vorig jaar met maar liefst 123 procent toe. Daarmee heeft het nu al een aandeel van 30 procent in het online advertentiemarkt.

Niet alleen bedrijven als Google en Overture spinnen met 'contextuele ads' garen bij de opkomst van zoekmachine-marketing. Ook bedrijfjes zoals GoToast en Did-it.com timmeren stevig aan de weg met toepassingen die speciaal op deze vorm van online reclame zijn gericht. Zij ontwikkelden software waarmee bij diverse zoekmachines reclamecampagnes zijn te plannen en precies is te zien hoe effectief deze campagnes zijn.

Gisteren zeiden de Nederlandse online advertentiebureaus WebAds en Adlink ook al tegen Emerce dat ze aan het kijken zijn naar eigen toepassingen van zoekmachine-marketing.

Ook zij zien zoekmachine-advertenties als een interessante aanvulling op de bestaande producten die zij aanbieden.

Deel dit bericht

2 Reacties

Arie Simpel

Banners werken alleen voor branding, niet voor online verkoop. Je koopt alleen als je op zoek bent naar iets vandaar dat zoekmachine adverteren wel werkt voor online verkoop. Simpel as that…

Peet

DoubleClick was samen met AltaVista volgens mij een van de eerste en daarmee de uitvinder van paid search. http://www.wired.com/news/business/0,1367,19168,00.html Reeds vroeg in 1999 introduceerden zij de technologie en AltaVista het eerste platform voor paid links. Het project enige tijd later stopgezet omdat de hele branche schande sprak van deze vorm van marketing.  Weet niet of het toen zelfs tot een aantal rechtzaken is gekomen maar een ding is zeker. In 1999 lag searchmarketing onder vuur met DoubleClick en AltaVista als de gebeten honden van de online marketing markt. Wat dat betreft is het dus geen nieuw te betreden markt meer maar kan de kop van het artikel beter zijn dat DoubleClick het WEER gaat aanbieden. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond