Deel dit artikel
-

Down Under komt met advergaming-concept

Down Under start met Ingame Advertising onder de naam DUIA. Daarmee is Europa’s eerste ingame reclame-bureau volgens Downunder een feit. DUIA gaat adverteerders adviseren over de mogelijkheden die games bieden om producten, diensten en merken op een uitdagende, nieuwe manier te communiceren richting hun klanten.

Verder gaat Down Under ook de creatieve concepten en uitwerking verzorgen en moet het bureau als onafhankelijk intermediair tussen adverteerders en game publishers gaan dien. De focus voor DUIA ligt vooral op de europese markt, aldus het bureau.

“Games inspireren vooral jonge mensen op een manier die traditionele media, zoals tv en print, steeds minder doen.Down Under heeft jarenlange ervaring op het gebied van jongeren- en kidsmarketing én de gamesmarkt, en wij realiseren ons in welke richting de markt zich beweegt. En wij niet alleen, ook adverteerders vragen al jaren om nieuwe, creatieve manieren om consumenten aan zich te binden. Adverteerders die zich via ingame branding of product placement in een hit game vertegenwoordigd zien, kunnen rekenen op de belangstelling van een groot internationaal publiek,” zegt Ab Kuijer, managing Director van Down Under.

Omdat de structurele exploitatie van ingame advertising vraagt om duidelijke onderzoeksgegevens omtrent bereik, samenstelling van doelgroepen, de hoeveelheid tijd die mensen aan games besteden etc.  heeft Down Under Ingame Advertising een strategisch partnerschap met het internationale Medialab (onderdeel van Mediaedge:cia) gesloten om een helder en universeel waardebepalingssysteem te ontwikkelen.

“Multimediale concepten zullen voor adverteerders die zich richten op jonge mensen steeds belangrijker worden. In-game advertising is één van de media van de toekomst, niet alleen omdat jongeren steeds meer gamen, maar des te meer omdat het jongeren op een effectieve manier aan merken verbindt,” zegt Rogier Leliveld, directeur strategie van Medialab. Het Down Under Ingame Advertising team wordt verder aangestuurd door Commercial Director Andrew Hooke en Maarten Brands, creative director DUIA.

Los daarvan meldt MediaPost dat VNU-onderdeel AC Nielsen ook van plan is om videogames te gaan beoordelen. AC Nielsen brengt vandaag een rapport uit waarin het verband wordt gelegd tussen videospelletjes en adverteren. Dat rapport zou het startschot zijn voor een parmanente service die gaat meten hoe videospelletjes in combinatie met advertenties vallen bij de consument.

Deel dit bericht

4 Reacties

H van Horen

Tsjonge, wat innovatief… wel eens van Moorhuhn gehoord?? Tot op heden is Moorhuhn zo´n 66 miljoen keer gedownload. Dit advertising game voor Johnny Walker is al weer enige jaren oud, en was de basis voor de beursgang van het Duitse bedrijf Phenomedia (www.phenomedia.com). Die vervolgens het concept van advertising games uitwerkte met spellen als Sven en Catch the Sperm. Vandaag de dag is Phenomedia dé partner voor advertising games in Duitsland.  Dus zo nieuw is het allemaal niet, wat hier gepresenteerd wordt. Harry van Horen 

John de Vroede

Een nieuwe en waarschijnlijk effectieve wijze van adverteren.Ik kan mij voorstellen dat vooral de hoge contactfrequentie en de terugkerende bezoeken aan de gameomgeving kunnen bijdragen aan succesvolle resultaten.Het is wel opmerkelijk te noemen dat een reclamebureau ook mediaruimte exploiteert:-) Maar dat hoeft natuurlijk geen belemmering te zijn. Ab, succes met de nieuwe kans!

Dirk Oostelbos

Goede ideeen ontstaan vaak tegelijk: http://www.ingaim.com. Overigens richt Ingaim zich alleen op advertising van online games en dan vooral de groeiende markt van mobiele games. In Engeland zit Hivepartners die dit concept ook reeds toepassen. Probleem is een beetje dat de spelontwikkelaars het plaatsen van advertenties in hun spel nog graag in eigen beheer houden. Dit maakt toetreding van een intermediair lastig. Maar goed, wordt de markt iets professioneler en mondialer dan moet je met lokale partners werken. Succes allen. Even een lange adem nodig maar dit zal zeker doorbreken.

Mu5tan9

Allereerst alle succes gewenst natuurlijk. Wel denk ik dat hier wat hoog van de toren wordt geblazen. De rol van een tussenpersoon is hier beperkt tot advertentie ruimte verkopen. Aan strategie ontwikkeling zal weinig vernieuwends uit eigen koker komen vrees ik. Al in begin 2003 is deze marketingwijze succesvol bevonden en de mensen die er toen mee bezig waren hebben niet stil gezeten. Verder zitten de grote game developers niet in Europa en tot slot: mijn ervaring is dat de grote merken vorig jaar er al achter waren gekomen dat dit een goede manier is van je doelgroep te bereieken. De bedrijven met het geld weten inmiddels de developers/publishers al zelf te vinden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond