Deel dit artikel
-

DQ&A Media en incuBeta fuseren voor 100 miljoen

De internationale marketingbureaus DQ&A Media uit Nederland en incuBeta uit Zuid-Afrika fuseren. De gezamenlijke omzet van het nieuwe, onafhankelijke bedrijf komt boven de 100 miljoen euro uit.

Dat maken de partijen vanochtend in Kaapstad bekend, nadat de deal dinsdag werd getekend. Het fusiebedrijf is gespecialiseerd in digital media buying, search engine marketing en web analytics. De laatste twee domeinen zijn het specialisme van incuBeta. Het eerste het Nederlandse.

Onder de bedrijvengroep incuBeta vallen: Clicks2Customers, NMP, NMP Zuid-Afrika en Interface Digital. Onder DQ&A Media vallen DQ&A One, Adsimilis, Admazing.

Het nieuwe bedrijf heeft vierhonderd digital marketingspecialisten in huis in dertien kantoren verspreid over de wereld. Zuid-Amerika en Antarctica zijn de enige continenten waar de bedrijven geen fysieke aanwezigheid hebben.

Binnen de nieuwe constellatie gaan DQ&A en incuBeta elkaars diensten over en weer aanbieden. Ze staan bovendien sterker in de markt wanneer het om internationaal grote pitches gaat, omdat multinationals graag met een ‘one stop shop’ werken.

Op welke manier de bedrijven hun diensten gaan vervlechten, weet CEO Rick van Boekel van DQ&A nog niet. Vanuit Zuid-Afrika: “Het vierde kwartaal is altijd het drukste in online marketing. Dan kunnen we terloops een idee krijgen.” Op vergelijkbare wijze konden de bedrijven ook aan elkaar ruiken tijdens het oriëntatieproces op elkaar. Afgelopen jaar werkten de bedrijven bij een aantal klanten met elkaar samen. Het paste.

Over de totstandkoming van de deal: “Bij ons ontbrak search in het portfolio en twee jaar geleden besloten we dat internationaal op hoog niveau te willen aanbieden in alle landen. Clicks2Customers was nota bene een klant van ons, zij hebben ook een kantoor in Zuid-Afrika, en we kwamen te spreken.” De bedrijvengroepen bleken volledig complementair en zochten op elkaars vak uitbreiding.

DQ&A blijft onder zijn eigen naam actief, net zoals alle labels van de wederpartij enkel een financiële holding met elkaar delen. “Het is een fusie van gelijken en iedereen houdt autonomie. We willen allemaal juist blijven ondernemen in de nieuwe organisatie. Dat is iets dat vaak sneuvelt als je wordt opgeslokt door een grotere internationale partij. Dan zie je de oprichters en oud-management na een paar jaar uitstappen.”

De directeuren van alle bedrijven vormen, met een aantal non-executives (onder wie Heleen Dura-Van Oord), het bestuur van de groep.

In de gezamenlijke ambitie van de twee bedrijven wordt al gesproken over overnames voor uitbreiding van expertise en uitbreiding van het geografische werkgebied. Van Boekel noemt de plannen ‘een punt aan de horizon’. In het proces daar naartoe worden make or buy-beslissingen genomen. De twee strategische domeinen: data management en creatie. Over dat laatste: “Grote merken zijn vaak blij met de creatieve input van hun bureaus maar de vertaalslag naar digitale media is niet altijd even goed. Met creatie hogere conversies te leveren is een gigantische kans.”

Dit bericht is 336 keer gedeeld

10 Reacties

Daniel Donk

Nice! Van met deze nieuwe mijlpaal Rick (e.a.).

Marielle Henzen-Van Boekel

TOP! Gefeliciteerd Rick en overige directieleden!

Irma Korver

Gefeliciteerd ! Mooie stap

Frank Felix

Rick, gefeliciteerd met deze mooie stap!

Gaston van den Broek

Gefeliciteerd Rick, ondernemen met lef! Mooie aanvulling op jullie Portfolio.

Xandra Goudberg

Wouw! Proficiat Rick!

d janssen

Proficiat Rick we drinken er een op als je thuis bent

Simone

Super! Great job!

Franca van Venrooij

Wat een prestatie. Well done. Proficiat!

Bas Erich

Topprestatie! Proficiat!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond