Deel dit artikel
-

Een op de drie consumenten zegt minder fysieke winkels te bezoeken

Het aantal consumenten dat zegt een fysieke winkel te bezoeken blijft dalen. Dat blijkt uit onderzoek van Q&A in opdracht van ABN AMRO. 32 procent van de ondervraagde consumenten geeft aan (veel) minder fysieke winkels te bezoeken, in 2015 was dit nog 21 procent.

Voor jongere consumenten geldt dit nog in meerdere mate dan voor ouderen. In de afgelopen drie jaar is het aantal consumenten met een sterke voorkeur voor de fysieke winkel dan ook gedaald van 74 procent naar 63 procent. Daarbij geeft 55 procent van de consumenten aan eerst online te oriënteren.

Beleving en expertise zijn volgens ABN de reddingsboei voor fysieke winkels. Voor winkeliers is het meer dan ooit belangrijk om consumenten een reden te geven om naar de fysieke winkel te komen. Hoewel de adviesrol van personeel in elektronica- en sportwinkels al deels is overgenomen door web- en vergelijkingssites, kan het bieden van beleving hen in de ogen van de consument nog waarde toevoegen aan dit type winkels.

Een manier om beleving te bieden is de mogelijkheid om producten uit te proberen, te passen of te testen. Daarnaast geeft 27 procent van de consumenten de voorkeur aan de fysieke winkel wanneer ze iets snel willen hebben en 26 procent kiest voor een winkelbezoek als ze nog niet precies weten wat ze willen kopen.

Hoewel het in een competitieve markt geen gemakkelijke opgave is, blijft investeren in goed personeel cruciaal voor de fysieke winkel van de toekomst, aldus ABN. ‘Durf als winkelier aanpassingen door te voeren met strategische focus op beleving en expertise in de winkel. Want uiteindelijk maakt het juiste personeel het grote onderscheid ten opzichte van fysieke en online concurrenten.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond