Deel dit artikel
-

Drie miljoen kijkers criminele Hyves-actie Justitie

Drie miljoen Hyvers zagen afgelopen week een indringend filmpje dat hen wees op de privacy-aspecten van hyven. De Hyves-actie liep gisteren ten einde.

Het betreffende filmpje, dat aardig wat discussie opriep, was een Youtube-achtige vertoning waarin de persoonsgegevens van de betreffende hyver op indringende wijze werden getoond.

Opdrachtgever Ministerie van Justitie maakte gisteren wat gebruikscijfers bekend. Drie miljoen hyvers, een derde van de totale populatie, heeft het filmpje gezien. Zij stuurden de video in totaal 7 miljoen keer door naar vrienden en bekenden.

Het persbericht detailleert: “In het weekeinde van 15 en 16 augustus beleefde ‘Stanislav’ zijn piek met vele duizenden kijkers per uur. Sinds maandag lopen deze aantallen terug.”

Een voorbeeld van een video zoals hyvers die ontvingen, waarin boef Stanislav hun digitale doopceel licht:

De Hyves-actie maakt deel uit van de nog lopende overheidscampagne ‘Veilig Internetten’. Behalve Hyves werken ook Google, KPN, Marktplaats, Xs4all, UPC en verscheidene overheidsinstanties aan de campagne mee.

De campagne legt burgers uit hoe ze hun computer en persoonlijke gegevens digitaal kunnen beschermen. Lekke Windows-computers zijn verantwoordelijk voor een aanhoudende hausse van spam, virussen en andere criminele activiteiten. De daders zijn daarbij amper tot niet op te sporen.

De Nederlandse overheid is niet in staat helder zicht te geven op de jaarlijkse financiële schade die burgers en maatschappij ondervinden van cybercriminaliteit.

Foto: altemark (cc)

Deel dit bericht

17 Reacties

Maarten van Heemskerk

Er bestaat geen twijfel of deze actie wel of niet succesvol is. Chapeau daarvoor aan zowel de RVD als aan Hyves.  Echter wat ik wel opvallend vind is het feit dat Hyves op deze manier laat zien dat ze eigenlijk veel teveel van je weten. Zolang Hyves geen misbruik daarvan maakt (je zou kunnen discussi?ren of deze campagne misbruik maakt van priv? gegevens, maar okee) is er niet zo heel veel aan de hand. Maar wat als Hyves dit wel meer en meer gaat inzetten, niet meer vanuit gebruikers perspectief, maar om bijvoorbeeld commerci?le doeleinden?! Om maar te zwijgen van een Hyves wat eventueel in handen van derden valt na verkoop. Daarnaast heb ik alle respect voor Hyves en haar groei, plus ook de binding van hun gebruikers, maar ik twijfel ten zeerste of de persoonsgegevens die zij in bezit hebben wel goed genoeg beschermt zijn. Er zijn best redenen om aan te nemen dat dit niet zo is.  Ofwel; well done marketing actie, zeker vanuit de RVD, maar grote twijfels bij de machtspositie van een Hyves, die hiermee ook laat zien dat ze veel te veel van ons weten.

Bert van Lant

Aha…dus het bureau van Hyves heeft nu een database van 3 miljoen records aangelegd……. Dat is heel wat waard voor ze, waarschijnlijk meer dan hun klantrelatie met Hyves….

Dave

Erg mooie actie hoor, maar 3 miljoen Hyvers die het gezien hebben? Dat lijkt mij wel heeel erg veel.

bladiebla

Of zoals ik gewoon niet op hyves zitten 😀

Edward

Ik zit ook niet op hyves maar op facebook (en daarin ben ik niet de enige). Ik heb ook via de andere kanalen niks gezien van deze campagne! Campagne via hyves mag dan wel geslaagd zijn (20% van bevolking), maar bereik is nog altijd veel te beperkt geweest!Ook andere communities zouden actiever ingezet moeten worden:- het sterk opkomende Facebook- LinkedIn (voor zover dat mogelijk is)- MSN messenger (helemaal voor de jeugd) Qua algemene campagne zeg ik dus tegen Hirsch: jammer maar helaas!Volgende keer wat breder kijken!

Henk

@Maarten HeemskerkHyves weet teveel van ons….Dat hebben we Hyves zelf verteld. Veilig internetten begint bij jezelf.

danny van der cingel

ik vond de campagne in een woord ''wow'' alle betrokken bedrijven GE-FE-LI-CI-TEERD!

Irene

Goeie actie, maar maak me zorgen om Hyves. Ik zit er eigenlijk nooit meer, maar op facebook. Daar zijn al mijn contacts bezig met allerlei leuke entertainment tooltjes. Hyves is wat saai geworden vind ik. Ze zijn bij Hyves heel erg bezig met adverteerders en geld verdienen (ook nodig) maar ze moeten ook meer investeren in entertainment voor bezoekers.

Bas Groot

Eigenlijk moeten ze hier helemaal niet mee stoppen! Laat toch lekker verder draaien dat ding man.  Er zit blijkbaar bij het ministerie iemand die het helemaal begrepen heeft en dit naar maatstaven van een ministerie behoorlijk gewaagde project heeft aangedurfd.  Deze campagne moet alle maar enigszins relevante prijzen in de wacht gaan slepen, van reclameprijzen en effies tot spinawards, plus hun europese en internationale evenknie?n. Ik vind dit echt helemaal super, in alle opzichten: noodzakelijk, relevant, op de plek waar de mensen hun privacy-vergissingen begaan, precies op de juiste doelgroep, awareness, humor, maar wel met de juiste dosis 'dit kan mij ook gebeuren' erin, helemaal internet, goed gefilmd, goed geregisserd, goed script, goede acteurs, goeie dialogen, en echt perfecte morsige styling alsof Guy Ritchie heeft meegewerkt. Hoe het al begint; met iemand die een ander aan de telefoon staat te bedreigen. Die hoerige meiden die zich er niet mee mogen bemoeien van Stanislav, de hairstyles, de kleding, echt alles klopt. Ook heel sterk is dat de ingeplakte beelden maar heel kort te zien zijn. Misschien was dat technisch noodzakelijk, dat weet ik niet, maar het terloopse maakt het extra eng. Laten we vooral de techies niet vergeten: dit is technologisch briljant uitgevoerd. Probeer maar eens filmpjes met zo veel van uit websites geplukte en ingeplakte beelden te genereren voor duizenden bezoekers tegelijk, het inplakken ziet er goed uit, inclusief perspectief en lichtval, dat is ?cht een topprestatie!!!

Oscar Rottink

@Edward natuurlijk zit niet de hele wereld op Hyves maar ik neem aan dat er vooral getarget is op jeugd. Die zitten op Hyves en niet op Facebook/LinkedIn. LinkedIn is sowieso weinig zinvol. MSN weet verder niets van je dus ook die valt af voor een dergelijke campagne. Misschien heb je ook geen radio en TV maar daar loopt/liep de campagne ook gewoon. Ik vond de campagne in ieder geval erg goed gedaan. Ken ook wat mensen die er serieus bang van werden en niet begrepen dat hun profiel was gebruikt voor een filmpje. Had er met name mee te maken dat dit wat verder ging dan een naam plakken als variabele in een filmpje. Volgens mij daardoor zeker bij veel mensen effect gehad.

guy

we kunnen de spinawards ook alvast skippen en de winnaar is ……… Sublieme actie, als je zoveel bereik hebt zijn er altijd mensen die commentaar zullen hebben.  1 kanttekening. zo een campagne is slechts weggelegd voor grote adverteerders met mega budget. Techniek is misschien niet duur maar zo een scene bedenken, acteurs etc…. dat loopt echt in de papieren volgens mij. Wie is trouwens het creatieve buro. worden nergens genoemd. 

Ruben van Diermen

Guy, Dat is de grote W=5 http://www.nis5.nl/ Maakt reclame voor zowel bijna alle grote bedrijven, zie: AH, Nuon, Kpn met goeie Moggel etc.. Ruben van Diermen

Ex Hyver

Ja hele leuke aktie. Al die naivelingen die al hun persoonlijke gegevens op het net adverteren, vragen om problemen. Maar dat Hyves het nodig vond om persoonlijke gegevens van afgeschermde accounts door te spelen aan een derde partij – ZONDER TOESTEMMING! – Daar deugt helemaal niets van… Toegeven dat het een stomme, ondoordachte, gevoeloze stunt was te weinig, te laat Naar mijn mening was het ook illegale handelwijze dat tegen alle rechtsgevoel in druist.Hyves heeft het heel duidelijk gemaakt dat privegegevens ordinair handelsgoed is waar ze naar eigen goeddunken ongestraft gebruik van kunnen maken, ondanks hun 'belofte' dat niet te zullen doen…. WEES GEWAARSCHUWD! Stanislav is een pseudonym voor HYVES

Marcel Vogels

Weliicht privacy juridisch op het randjes, maar een uniek goede en relevante campagne. Nog belangrijker denk ik dat de impact en het effect bij de ontvanger groot is geweest. Zijn daar ook cijfers van. Maar briljant gedaan, respect!

Jurgen van der Vlist

Ziet niemand de humor van de campagne in? "Veilig internetten", terwijl de overheid over je schouder meekijkt? Nu iedere Hyver is gewaarschuwd om vrijwillig niet te veel informatie weg te geven op het web kunnen we door naar de tweede stap: het beperken van informatie die we onvrijwillig aan de overheid geven. Een voorlichtingscampagne lijkt me ook hier op zijn plaats. Ik zie een filmpje voor me van Tanja, de geblondeerde zus van Stanislav, die bij de Nederlandse overheid infiltreert. Op een grote tafel liggen lijsten met telefoonnummers die je de laatste tijd belde en de e-mailadressen van de mensen waarmee je hebt gemaild. Op een andere tafel ligt een pak papier van een paar meter hoog, met de URLS van alle websites die je het laatste jaar hebt bezocht. De meest genante liggen boven op, met de screenshots erbij.Met een beamer wordt op muur Google Maps geprojecteerd met daarop alle locaties die je hebt bezocht (die zijn gelogd omdat je altijd je GSM bij je hebt). Je kunt erop ook zien hoe je je hebt verplaatst. Een stukje met de trein (gelogd met de OV-chipkaart) en het meeste met de auto (vastgelegd door de camera's boven de snelwegen).Tanja giechelt: "Waarom was jij om 13:04 uur in het park met die dame die je vorig jaar ontmoette op de E-day? Weet je parner dat wel?"Al je bank- en pin-transacties liggen op de vloer, naast een lijst van al je bezoeken aan artsen en je medicijngebruik.Svetlana, een andere Russin, lacht zich intussen rot om de vingerafdruk die je moest inleveren toen je je nieuwe paspoort kwam aanvragen en toen in een enorme database werd gezet: "Haha, dit brave volk laat zich gewoon behandelen als een willekeurige crimineel".

Ruben

Dit gaat me hellemaal de pet te boven, hyves vraagt nu toestemming om met jou profiel, bedrijven activiteiten te doen. " Toestemming geven Deze toepassing vraagt toestemming om namens jou bepaalde acties op Hyves te kunnen doen. De toestemming wordt gevraagd door http://greenpeace.redsrv.net/turntheearth, doe dat alleen indien je daar ook echt vandaan komt.  Naam Greenpeace You turn the earth Gemaakt door Red Urban Beschrijving You turn the earth Website http://greenpeace.redsrv.net/turntheearth Je geeft toestemming (die je altijd weer kunt intrekken) voor de volgende acties:Bekijken van hyvers, vriendschappen, foto's en video's, albums Bekijken, Toevoegen van gadgets   Waarom moet ik hier toestemming geven? Door samen te werken met andere website maken we Hyves nog leuker en handiger. Soms is het echter nodig dat jij toestemming geeft aan een andere dienst om namens jou iets te kunnen doen op Hyves. Uiteraard gaat jouw privacy boven alles, daarom vragen we je expliciet toestemming te geven. Je kunt deze toestemming altijd weer intrekken via mijn account/privacy.

Geertje

Heb het filmpje gezien en destijds aan flink wat vrienden/kennissen doorgestuurd op Hyves, die het ook weer hebben doorgestuurd…. daarnaast is het filmpje inmiddels ook op YouTube flink veel bekeken (nadat de Hyves actie is gestopt). Briljant filmpje als je het mij vraagt. Kreeg ook hele leuke reacties terug van vrienden. Ik vond het zelf juist grappig om bepaalde gegevens en plaatjes terug te zien verwerkt in het filmpje. Qua privacy van gegevens: dat zal het Ministerie van Justitie wel goed hebben dichtgetimmerd neem ik aan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond