Deel dit artikel
-

Dropbox wordt primair een virtuele organisatie

Thuis, individueel werken wordt standaard bij Dropbox en kantoren zijn voor sociale en teambijeenkomsten. Het bedrijf kiest verder voor flexibel huren van werkruimtes waar en wanneer nodig.

Dropbox denkt dat het een nieuwe manier van organiseren toevoegt aan het rijtje remote first en hybride. Hybride houdt in, dat bestaande kantoorruimte door een deel van de medewerkers kan worden gebruikt en een deel niet. Dat is in de beleving van het techbedrijf niet voldoende. Zijn toevoeging: een kantoor voor iedereen waar en wanneer nodig, ongeacht of dat bestaande huur is of een tijdelijke flexruimte.

Uit onderzoek blijkt dat thuiswerkers inderdaad productiever zijn ondanks of dankzij het feit dat ze zelf hun werkdag kunnen indelen. Daar staat tegenover dat videobellen als vermoeiend wordt ervaren, dat medewerkers persoonlijke interactie missen en dat het lastiger is een nieuw project te starten met meerdere belanghebbenden.

Dropbox zocht naar een manier om het nieuwe werken te formaliseren zonder technische, sociale of culturele drempels op te werpen. “We hebben vijf doelen: behoud van vrijheid en flexibiliteit, behoud van menselijk contact en bedrijfscultuur, de contiuïteit en gezondheid van het bedrijf vastleggen en een lerende houding behouden.”

Concreet komt het erop neer dat de locaties van het bestaande kantorennetwerk worden omgedoopt tot Dropbox Studios. Geen kantoor als gezamenlijke werkplek meer. De twee primaire doelen van zo’n locatie zijn: samenwerken en teambuilding. Solo werken is er nadrukkelijk niet toegestaan. Omgekeerd is het zo dat wie individueel op afstand kan werken dat moet doen.

Het bedrijf van CEO Drew Houston (foto) zal tijdvakken bepalen waar binnen de internationale kantoren met elkaar kunnen samenwerken. Iemand uit San Francisco hoeft dan niet ’s nachts op te staan voor een vergadering halverwege de ochtend met team Londen.

“We verwachten dat Dropbox uiteindelijk meer geografisch gespreid zal zijn”, aangezien de medewerkers niet meer vastzitten aan een zekere fysieke afstand tot hun kantoor.

De ontwikkeling van productiviteit, betrokkenheid en cultuurbeleving wordt in de gaten gehouden als een soort thermometer in de organisatie.

De ideeën over de praktische invoering van de ‘virtual first’-organisatie heeft het techbedrijf vastgelegd in dit open source-document.

Sinds de uitbraak van het coronavirus constateert Dropbox dat er structureel twintig procent meer proefaccounts worden gebruikt door personen en bedrijven. Na afloop wordt een niet afwijkend (maar onbenoemd) percentage gastgebruikers een betalende klant. Dat lieten de cijfers over het tweede kwartaal zien.

Foto: Marco Verch (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond