Dropbox zoekt 600 miljoen dollar met beursgang

Dropbox wil met zijn aanstaande beursgang rond de zeshonderd miljoen dollar aan nieuw geld uit de markt trekken. De waardering ligt met zeven miljard aanzienlijk lager dan de tien miljard waartegen fondsen in het verleden nog instapten.

Dat komt naar voren uit documenten bij toezichthouder SEC waar persbureau Bloomberg over schrijft.

Tegelijkertijd wordt ook bekend dat Salesfore.com behalve een strategisch partner van Dropbox tevens aandeelhouder is geworden. De cloudspecialist heeft voor honderd miljoen dollar aandelen gekocht. Dat komt neer op een kleine 1,5 procent van het aandelenkapitaal.

Vorige week sloten Salesforce en Google los van elkaar overeenkomsten met de beurskandidaat die ervoor zorgen dat hun klanten hun werkdocumenten ook gewoon op Dropbox kunnen zetten. Bij Google betekent dat werkdocumenten van bijvoorbeeld Docs en Sheets en bij Salesforce documenten uit diens Commerce Cloud en Marketing Cloud die met Quip worden gebruikt.

In 2014 waardeerden beleggers het bedrijf van Drew Houston (foto) nog op tien miljard dollar. Met de beursgang voor de deur en een beoogde openingskoers van tussen de zestien à achttien dollar ligt dat bedrag tussen de 7,1 en 7,6 miljard dollar. Er worden 36 miljoen aandelen in omloop gebracht, vermoedelijk in de loop van deze maand nog.

Getuige dit document bij de SEC heeft Dropbox 500 miljoen geregistreerde gebruikers, van wie er elf miljoen te boek staan als betalend klant. De rest is gratis gebruiker. De grootste zorg in zakelijk opzicht is het kunnen winnen van meer nieuwe gratis gebruikers en die converteren naar betalende klanten.

De gemiddelde omzet per betalende klant in 2017 bedroeg 111,91 dollar.

Dropbox wordt de eerste grote techbeursgang van 2018, maar deze wordt al gauw overvleugeld door de IPO van Spotify. Het muziekbedrijf gaat in de week na Pasen naar de beurs in New York.

Spotify kiest voor een zogeheten direct listing. Daarbij kunnen bestaande aandeelhouders hun belang verhandelen. Particulieren kunnen geen aandelen kopen.

Foto: Techcrunch (cc)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug