‘Duits e-commerce 2025 naar 110 miljard euro’

Onderzoeksbureau IFH Köln denkt dat e-commerce op de consumentenmarkt in Duitsland dit jaar met 5,7 procent groeit tot 110 miljard euro.
Daarmee lijkt de aarzelende trend van afgelopen jaren te zijn gekeerd.
Marktexpert Hansjürgen Heinick duidt: “Online retail wint weer aan momentum en de drijfveren zijn divers. De digitalisering van fysieke winkels, sociale media en de smartphone als constante metgezel zorgen ervoor dat aankopen steeds vaker online plaatsvinden.”
“Tegelijkertijd versnelt de afnemende dichtheid van fysieke winkels de groei en maken lokale tekorten in de toeleveringsketen online winkelen in sommige gebieden een noodzakelijke optie.”
De FMCG-sector is de belangrijkste aanjager van online retail, met een groei tot 14,6 procent. Online supermarkten als Picnic kunnen profiteren van dit type vraaggroei. De gezondheids- en wellnesssector is naar de tweede plaats gestegen, tot 8,8 procent.
De retaildeskundigen van IFH uit Keulen schetsen dat online retail in Duitsland in 2029 tot 141 miljard euro kan groeien.
De Duitse e-commercemarkt maakt zich op voor een roerige periode nu Wero daar door de Europese banken is geïntroduceerd. Duitsland kent geen lokaal betaalsysteem zoals wij iDeal kennen. Paypal is daar dominant, maar dat heeft sinds vorige maand te maken met een goedkopere concurrent uit het lokale ecosysteem. De consument zou daarvan kunnen profiteren als winkeliers eventuelel besparingen doorberekenen aan hun klandizie.
Foto: Serj Sakharovskiy / Unsplash
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond