Deel dit artikel
-

Duits e-commerce H1 groeit, AI wordt houvast consument

De groei van de Duitse e-commercesector houdt aan. De totale omzet uit online verkoop van goederen steeg in de eerste zes maanden met 3,5 procent tot 39,84 miljard euro.

Dit was te danken aan een versnelde omzetgroei in het tweede kwartaal, die nu 3,8 procent bedraagt.

Digitale diensten groeiden iets sterker dan de handel in goederen en stegen met 4,4 procent tot 3,9 miljard euro. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om handel in tickets, reizen en verzekeringen.

Belangenorganisatie BEVH, vergelijkbaar met Thuiswinkel.org in Nederland, hield ook een peiling onder consumenten naar hun AI-gebruik bij e-commerce.

ChatGPT-achtige diensten worden steeds vaker gebruikt in het aankoopproces, zo blijkt. Van de respondenten zegt 19,3 procent dat ze AI-apps gebruiken voor productaanbevelingen. Chatbots beginnen zich dus op een vrij hoog tempo te nestelen in het oriëntatie en besluitvormingsproces tijdens het shoppen.

BEVH-baas Martin Groß-Albenhausen schetst zijn beeld van de e-commercesector met: “De concurrentie is heviger geworden. Klanten blijven prijsgevoelig en vertrouwen graag op goedkope aanbieders uit derde landen.”

Het aandeel van de grote Aziatische platforms in alle orders steeg van 5,5 procent in het tweede kwartaal van 2024 naar 6,4 procent vandaag (+16%). In sommige categorieën behaalden ze zelfs aanzienlijk hogere orderaandelen: in het modesegment ging 14,1 procent van alle orders naar deze aanbieders, en voor modesieraden zelfs meer dan 28 procent.

Foto: Andrew Leu, Unsplash

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond