Deel dit artikel
-

Duits e-commerce krimpt 12% in eerste kwartaal

De online verkoop van producten en diensten in Duitsland, een van Europa’s grootste markten, is in het eerste kwartaal met twaalf procent gekrompen.

Zelfs het dipje op het moment dat de Oekraïne-oorlog begon zorgde er niet voor dat de kwartaalomzet begin 2023 alsnog positief uitpakte. Consumenten voorbij de oostgrens kochten voor vijftien procent minder aan fysieke producten, samen 19,4 miljard euro waard.

De plus van 28 procent in handel voor diensten (2,4 miljard), zoals toegangskaartjes en tickets, kon dat niet compenseren.

Zaken als kleding, schoenen en elektronica daalden qua omzet rond de twintig procent.

Gekeken naar type verkoopkanaal blijkt dat marktplaatsen het minst last hadden van de teruggang (-10%) en multichannel verkopers het meest (-23%).

Foto: (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond