Duitse Consumentenbond waarschuwt voor online bestelde kleding uit ‘Nederland’

De Duitse Verbraucherzentrale, vergelijkbaar met de Nederlandse Consumentenbond, waarschuwt momenteel voor goedkope kleding van online winkels met een Nederlands bedrijfsadres. De bestelde kleding lijkt rechtstreeks vanuit China te worden geleverd en moet bij een retourzending ook naar China worden teruggestuurd. De retourkosten zijn vaak hoger dan de werkelijke waarde van de goederen.
In Duitsland kopen steeds meer mensen digitaal, en niet alleen sinds de coronapandemie. Volgens het Federaal Bureau voor de Statistiek (Destatis) stond Duitsland op de zevende plaats in de e-commerce EU-ranglijst van 2021 met een aandeel van 82 procent. Met 70 procent is kleding een van de populairste online producten. Wat niet bevalt of niet past, kan immers gewoon worden teruggestuurd.
Hoewel de namen van de e-shops vaak Duitstalig zijn, de webadressen een .de-landcode hebben en het bedrijf zogenaamd in Nederland lijkt te zijn gevestigd, komen de goederen uit China. In de gemelde gevallen hadden consumenten ook te maken met klantenservice uit China.
In veel gevallen wordt een Chinees adres pas bekendgemaakt tijdens het retourproces. De betrokkenen worden dan met hoge portokosten geconfronteerd.
Verzending vanuit China brengt ook douanekosten en invoerbelasting met zich mee, maar kennelijk heeft de misleiding als doel om klanten op het verkeerde been te zetten.
De Chinese leveranciers lijken zich voor zover bekend uitsluitend op Duitsland te richten.
Foto Anna Nekrashevich/Pexels
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Hennie parree - Betsie on the move
ook besteld retour 26 euro heb het maar weggeven
Maggy
Er zijn heel veel zogenaamd Nederlandse bedrijven, zogenaamd gevestigd in Amsterdam die goedkoop producten aanbieden. Het product wat je thuiskrijgt lijkt nergens naar en je kan geen contact opnemen met het bedrijf.