Deel dit artikel
-

Duitse digitale bedrijven aarzelend over AI

Kunstmatige intelligentie is zo revolutionair als de pc, maar toch wachten de meeste Duitse digitale bedrijven eerst de ervaringen van anderen af voordat ze het zelf inzetten.

Dat komt naar voren in een rondvraag van Bitkom, de organisatie die in Duitsland de belangen van de digitale industrie behartigt. De enquête werd ingevuld door ruim zeshonderd bedrijven met meer dan twintig werknemers.

De respondenten zien in, dat AI standaard en herhalend werk makkelijk kan overnemen. Bijvoorbeeld: formulieren invullen en het transcriberen van vergaderingen. Nieuwe technologie kan zelfs personeelstekorten deels opvangen.

Toch constateert de belangenorganisatie dat zijn achterban niet massaal op de nieuwe technologieën springt om uit te proberen. Tachtig procent wacht liever de ervaringen van anderen af, zo blijkt. “Maar wachten is geen strategie”, zegt de opdrachtgever van het onderzoek Daniil Heinze kritisch. “De drempels waren nooit zo laag, het aanbod nooit zo hoog.”

Hij bemerkt dat bedrijven sowieso moeten investeren in kennis van opleiding over de nieuwe materie. Alleen dan kunnen ze uiteindelijk de vruchten ervan plukken.

Foto: Berliner Gazette (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond