Deel dit artikel
-

Duitse YouTuber krijgt 10.500 euro boete voor sluikreclame

De mediatoezichthouder van de Duitse deelstaten Hamburg en Schleswig-Holstein heeft een YouTuber een boete opgelegd positieve recensies van producten die reclame bleken. Hij vermeldde dat niet als zodanig.

Gisteren kreeg Flying Uwe de geldboete opgelegd, aldus een verklaring van de Medienrat der Medienanstalt Hamburg / Schleswig-Holstein (MA HSH). Uwe Schüder sloeg eerdere waarschuwingen van de toezichthouder in de wind.

Het gaat in deze zaak om drie video’s waarin de sporter positieve beoordelingen geeft over producten. Dat zijn geen ‘organische’ besprekingen maar commercieel gedreven. En omdat Schüder dat niet als zodanig kenbaar maakt, is hij in overtreding.

De hoogte van de boete laat zien dat een de toezichthouder per overtreding 3.500 euro aan boetegeld oplegt. “Het internet is geen vrijplaats. Wie zich professioneel op YouTube, of vergelijkbare kanalen, manifesteert moet zich ook aan de geldende reclameregels houden.”

Deel dit bericht

2 Reacties

Miwaka

Oke, nu ook doorvoeren in Nederland, vooral bij figuren zoals EnzoKnol, Dylan Haegens en OnneDi die video’s maken met enorm veel verborgen reclame.

natasja voogt

Wat een achterhaald concept dat de overheid bepaalt wat sluikreclame is en wat niet. En of dit mag of niet. Het valt domweg niet meer te controleren in het gefragmenteerde medialandschap van vandaag. En daarnaast is de beoordeling of het wel/geen reclame is ondoenlijk. Kortom: Het is ieders eigen verantwoordelijkheid om in alle soorten van communicatie (o.a. online, offline en face-to-face) zelf te beoordelen wat objectief is en wat niet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond