‘Duitsland is voor Takeaway niet zoals Nederland’

De groei van Takeaway.com in Duitsland gaat langzamer dan verwacht. Dat constateert beleggersvereniging VEB nadat het bedrijf deze week de groeicijfers over het eerste kwartaal bekend maakte.

Takeaway.com rekent bijna een kwart van de Nederlanders boven de 16 tot zijn actieve klanten. Daarmee is het bereik in de thuismarkt gigantisch. Maar dat succes herhalen over de grens is een heel ander verhaal.

Vorig jaar had Takeaway 5 miljoen actieve klanten in Duitsland. Dat is nog maar 7 procent van de Duitsers boven de 16.

In 2013 was de penetratie in Nederland circa 10 procent. Dat is dus enkele procentpunten meer dan waar de Duitse markt nu staat. Sindsdien heeft het bedrijf in Nederland heel grote stappen gezet. Het aantal orders groeide eerst twee jaar rond de 40 procent en de twee jaar daarna ruim 30 procent.

De Duitse groeide in 2016 met bijna 50 procent. In de loop van vorig jaar zakte het groeitempo echter in. In het eerste kwartaal van dit jaar lag de ordergroei in Duitsland op 32 procent op jaarbasis.

De VEB schrijft: ‘Ofwel Takeaway staat voor een soort omslagpunt en de Duitse markt staat aan de vooravond van een groeiversnelling. Of de ontwikkeling van online eten bestellen in Duitsland verloopt toch anders dan in Nederland.’

De VEB vermoedt dat het bezorgmodel van concurrenten als Deliveroo en Foodora wel eens groter zou kunnen worden.

2 Reacties

“De VEB vermoedt dat het bezorgmodel van concurrenten als Deliveroo en Foodora wel eens groter zou kunnen worden.”

Met andere woorden, sell? Beetje dubieuze uitspraak van de VEB

Dan zijn ze in Duitsland verstandiger dan in Nederland.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug