Deel dit artikel
-

Duitsland zet digitale outdoorreclame uit

Winkels en exploitanten van reclameborden moet de digitale, lichtgevende schermen uitzetten om energie te besparen. Ze mogen enkel nog tussen 16:00 en 22:00 aan.

Dat heeft het ministerie van Economie en Klimaatbescherming bepaald (paragraaf 11, PDF). De maatregel geldt per 1 september en is een van de maatregelen in een breder pakket om landelijk minder energie te verbruiken. Net als andere Europese landen zitten Duitsland in een energiecrisis en probeert het overal kleine en grote besparingen vandaan te schrapen.

Het van buitenaf verlichten van gebouwen wordt bijvoorbeeld ook verboden.

Enkel reclameborden die berichten uitzenden van algemeen nut en verkeersveiligheid mogen buiten de spertijd aanstaan.

Een voorzichtige schatting leert dat de digitale outdoor reclameborden in heel Duitsland samen zo’n 113.000 MWh elektriciteit verbruik per jaar. Dat is hetzelfde als wat 40.000 tweepersoonshuishoudens nuttigen en wat 28 windturbines genereren.

Als daar ook de digitale verlichte reclameborden van winkels en andere dienstverleners bij wordt opgeteld staat de teller op 18 GWh. Het uitschakelen van deze beeldschermen levert ruwweg een besparing op van 860 miljoen euro.

Foto: Transformer18 (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond