Deel dit artikel
-

‘Duopolie Ziggo en KPN werkt prijsverhoging in de hand’

De Consumentenbond meent dat het duopolie op de breedbandmarkt prijsverhogingen in de hand werkt. De prijsverhogingen die KPN en Ziggo kort na elkaar hebben aangekondigd zijn zo rond de vijf procent. De bond zegt dat er veel klachten over binnenkomen.

‘Het duopolie van KPN en VodafoneZiggo is niet goed voor de concurrentie en daarom zijn we blij dat VodafoneZiggo zijn netwerk open moet stellen, aldus Gerard Spierenburg tegen Totaal TV.

Zoals gebruikelijk verantwoorden de aanbieders de prijsverhogingen door te wijzen op het ‘explosief gegroeide datagebruik’ en de noodzakelijke verbetering en afstemming van hun producten en diensten.

Afgelopen week werd bekend dat Ziggo de prijzen per 1 juli met gemiddeld 2,50 euro per maand verhoogt. In het geval van het Internet Complete-pakket, het meeste bestelde product, is de maandelijkse verhoging bijna 3 euro. Daarnaast wordt ook het belproduct duurder. Voor onbeperkt bellen zijn gebruikers zo langzamerhand veel goedkoper uit bij mobiele aanbieders. Wel heeft Ziggo kort voor de prijsverhoging de internetsnelheden opgevoerd, in de ogen van sommigen een psychologische truc om de pijn van prijsverhoging te verzachten.

KPN gaat in juni de prijzen verhogen. Zo wordt het Alles-in-1 Standaard-abonnement 3,50 euro per maand duurder. Klanten van KPN zijn met name boos omdat ondanks de prijsverhoging tv-zenders als 24Kitchen, FOX en National Geographic per 1 juni verdwijnen als gevolg van onenigheid over de tarieven. Op sociale media staan duizenden overwegend negatieve reacties op het nieuws.

De prijsverhogingen zijn de Consumentenbond een ‘doorn in het oog’, maar er kan weinig tegen worden ondernomen. Wel raadt de bond aan goed te prijzen te vergelijken.

Onafhankelijke vergelijker Breedbandwinkel zegt dat klanten de verhogingen niet lijdzaam ondergaan. Er zou sprake zijn van een forse toename van het aantal overstappers. Waar bij zorgverzekeringen en energie december geldt als overstapmoment, is mei en juni dit geworden voor internet, tv en bellen. Zo worden 38 procent meer postcodechecks uitgevoerd door oriënterende bezoekers van Breedbandwinkel dan vorig jaar april en mei. Prijsvechters als T-Mobile, Tele2 en Youfone blijken populair bij de overstappers.

 

Deel dit bericht

7 Reacties

Rolf

Providers zoals Ziggo en KPN moeten eens de handen ineen slaan en de constructie van betalen richting de content aanbieders zoals RTL. Nu moeten de providers de aanbieders betalen om hun aanbod door te sturen terwijl in ieder ander land de aanbieders de providers betalen voor doorgifte van hun signaal. Maar ja, Nederland is en blijft bekrompen

peter

@rolf: Volgens mij leef jij in een andere wereld: Content maken kost geld en dat verkopen ze aan klanten. Het is dus niks meer dan logisch dat ze dit via de kabelaars/glasvezelaars doen, want daar kunnen ze alles in 1 keer mee onderhandelen ipv met alle consumenten 1 op 1. de kabelaars rekenen dit weer door in hun abonnements prijzen. niks mis mee dus.

De suggestie die jij doet werkt juist de enorme machtspositie die ziggo en kpn hebben in de hand. Waarom moet een bedrijf dat alleen maar het signaal moet doorsturen een machtspositie hebben mbt content? zij worden hierdoor steeds machtiger en dit moet juist afgebroken worden! Waarom moet ik bij ziggo een tv abonnement erbij terwijl ik prima via internet kan kijken wat ik wil? Dat hier maar eens naar gekeken wordt door de ACM

Joost Aarts

Het blijft mij verbazen dat vrijwel alle Engelse en Duitse zenders gratis worden uitgezonden (overigens ook hier via de schotel te ontvangen). In Nederland daarentegen betalen we voor allerlei commerciële zenders die bovendien een aanbod hebben van een niveau dat mijn schoenzolen niet overstijgt.

bert

Neem vandaag de dag gewoon 4G onbeperkt, is prima geschikt voor thuis, sneller dan kabel voor upload, en icm gratis FullHD via Digitenne heb je dus TV, Internet en onbeperkt bellen voor 26€/maand.

Bravoure

T-Mobile speelt er mooi op in, echter is het een valse reclame die ze uiten

“Alweer verhoging,,‽‽ Daar doen wij bij t mobile niet aan ”
En hoe komt dat ??

Volgens mij weten veel mensen niet dat T-Mobile in 2017 de belofte gedaan heeft om de abbonements gelden niet te verhogen voor de komende 3 jaar om overname kandidaat voor Tele2 te worden.

Beetje laffe actie van t mobile om hun eigen belofte toe te spelen op andere aanbieders , en in het begin nog met naam en toenaam ook .

En prijs verhogingen worden niet gedaan door de partijen om zakken te vullen maar om kosten te dekken.. je mag prima naar een budget leverancier gaan Maar als het niet werkt moet je ook niet gaan klagen .
.

Wim

Het is natuurlijk grote onzin dat ze tarieven moeten verhogen omdat er investeringen gedaan moeten worden. Wij betalen voor diensten. Investeringen zijn ondernemersrisico. Pas als daar wat nuttigs uitkomt mogen ze ons een rekening sturen.

peter

@bravoure: waarom een laffe actie? terecht als je het mij vraagt! is toch van de zotte hoe duur het vast internet is tegenwoordig? En qua marketing vind ik het gewoon heel sterk. t-mobile heeft nu eenmaal een klein marktaandeel in de vast internet markt en is daar gewoon uitdager. ik zou willen dat meer bedrijven deze durf en uitdagersrol zouden nemen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond