Deel dit artikel
-

Dutch Digital Agencies: Kabinet, digitaliseer slimmer

De belangenorganisatie van internetbureaus Dutch Digital Agencies roept het nieuwe kabinet op digitaal slimmer te werken. “Geen megalomaan grote IT-projecten, maar kleinschaliger vanuit het perspectief van de burger”, licht voorzitter Ivo Roefs de kern van zijn strategie toe.

De voorzitter van de organisatie grijpt de aanstaande formatie van het nieuwe kabinet aan om digitale zaken hoger op de strategische politieke agenda te zetten. Er zijn kantelingen in cultuur nodig en de wijze waarop projecten worden opgezet. “Met digitalisering kun je dienstverlening naar de burger anders inrichten, niet meer met de overheid als vertrekpunt maar de burger.”

Dutch Digital Agencies roept informateur Mariëtte Hamer op om een minister van Digitale Zaken aan te stellen. “We roepen hier nu toe op om het thema op de agenda te zetten.”

Digitalisering van de overheid is jarenlang bekeken een IT-project. Als een groot IT-project, processen die miljarden kostten. Dat is Roefs, en veel andere belanghebbende burgers, een doorn in oog. Met de huidige kennis zouden opdrachtgevers en projectmanagers dat soort zaken in kleine, overzichtelijke deelprojecten ophakken. Die zouden ook moeiteloos kunnen worden uitbesteed aan middelgrote specialisten in plaats van IT-giganten en consultants.

“Als je dat later wilt realiseren, zul je dat nu al moeten inrichten voor de toekomst. Er moet ook een cultuuromslag komen die het toestaat om fouten te maken. Weg met de terughoudendheid, want als je fouten vreest zal er in de nooit iest veranderen.”

De belangenorganisatie van Nederlandse digital agencies lobbyt al zeker twee jaar richting de overheid om processen en diensten meer te enten op de ontvanger. Die acties vinden plaats vanuit de speciaal daartoe opgerichte stichting Digitaal Burgerschap Nederland.

Foto door Michael Fousert op Unsplash

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond