Deel dit artikel
-

easyJet wil in Nederland energie verkopen tegen handelsprijs

Luchtvaartbedrijf easyJet wil in Nederland nu ook de energiemarkt openbreken door per dag verschillende energieprijzen aan te bieden. Gebruikers moeten over een slimme gas- en elektriciteitsmeter beschikken en krijgen de prijzen dagelijks per mail toegestuurd.

Aan de hand van de actuele kosten per kilowattuur op specifieke tijden kunnen consumenten hun gebruik aanpassen, bijvoorbeeld een was draaien op een goedkoop moment. De dienstverlening wordt volledig via internet aangeboden. In een online omgeving vinden klanten ‘tot op de cent nauwkeurig’ wat de  kosten zijn.

Naast variabele verbruikskosten (tegen handelsprijs, zo belooft het bedrijf) betalen klanten 5 euro per maand, per aansluiting. Het contract is ieder moment kosteloos opzegbaar en kent geen opzegboetes.

‘Er zijn maar weinig sectoren immuun voor veranderingen die in het voordeel van de consument werken. De energiesector vormt daarop geen uitzondering’, zegt easyJet-oprichter Sir Stelios Haji-Ioannou.

easyEnergy begint (met een kantoor in Den Haag) in Nederland, daarna volgen andere Europese landen. Initiatiefnemer Maarten Roelfs blijkt al sinds juni aan het concept te hebben gewerkt. Hij is eigenaar van NXT Capital en komt onder meer uit de brandstofindustrie. Mede-initiatiefnamer Raymond van Eck, voorheen werkzaam bij Nuon en HoyHoy.nl, brengt de energiekennis in.

easyEnergy krijgt het ondanks de stuntprijzen niet makkelijk. De Nederlandse energiemarkt telt al zo’n vijftig aanbieders. Maar het bedrijf denkt dat het onderscheid kan maken. ‘Bijna de helft van Nederland heeft een slimme meter. Bestaande energieleveranciers ontwikkelen nauwelijks proposities waarbij het voordeel van een slimme meter bij de consument terechtkomt.’

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond